Sökning: "Linnea Borg"

Visar resultat 1 - 5 av 16 uppsatser innehållade orden Linnea Borg.

  1. 1. Pedagogers uppfattning om förändrade förutsättningar i kurs- och timplan för teknikundervisning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle (NMS)

    Författare :Marie Borg; Linnea Blomberg; [2023]
    Nyckelord :förutsättningar; förändring; implementering; organisatoriska förändringar; pedagoger; samspel; styrdokument; teknikundervisning;

    Sammanfattning : Teknikämnet har varit obligatoriskt i svensk grundskola i 30 år och det har fattats ett antal politiska beslut genom åren för att lyfta teknikämnets status. Har dessa politiska beslut gett resultat för hur undervisningen i skolan går till eller vad är lärarnas uppfattningar kring vad som faktiskt påverkar undervisningen i klassrummet? Denna studie vill undersöka hur lärare upplever att deras teknikundervisning påverkas i samband med förändringar i kursplan eller timplan samt om det spelar någon roll om teknikämnet har fått en egen post på schemat eller ej för dessa upplevelser. LÄS MER

  2. 2. Ett didaktiskt perspektiv på lek och språkutveckling : En intervjustudie

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Linnea Borg; Madelene Lindborg; [2022]
    Nyckelord :språkutveckling; lek; didaktik; förskolan;

    Sammanfattning : Sammanfattning Lek och språk är centrala aspekter för barns utveckling i förskolan. Under vår verksamhetsförlagda utbildning har vi uppmärksammat att lek och språkutveckling tolkas olika på olika förskolor. LÄS MER

  3. 3. Pedagogers förutsättningar att bedriva teknikundervisning enligt läroplanen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle (NMS)

    Författare :Linnea Blomberg; Marie Borg; [2022]
    Nyckelord :classroom; curriculum; Subject of Technology; Teacher Perception; förutsättningar; läroplan; teknikundervisning; teknikämne; timplan;

    Sammanfattning : Technology has only been a mandatory school subject in Sweden since the 1980s, and it has no tradition on its own as to didactics and content. This makes it hard for teachers to practice equivalent teaching in agreement with the curriculum. LÄS MER

  4. 4. Fysioterapeuters upplevelser av att utforma och stödja idrottsspecifik rehabilitering efter främre korsbandsrekonstruktion

    Kandidat-uppsats, Mälardalens universitet/Akademin för hälsa, vård och välfärd

    Författare :Mi Borg; Linnea Liimatainen; [2022]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Background: Team athletes affected of an anterior cruciate ligament (ACL) injury is treated with an ACL reconstruction with a following rehabilitation. The physiotherapist’s behaviors have a central role to optimize the return to sport. LÄS MER

  5. 5. Den digitala stadskärnan

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för tjänstevetenskap

    Författare :Moa Borg; Linnéa Kuczerski; [2021]
    Nyckelord :Helsingborg City; e-handel; stadskärnor; logistiska processer; Lean; Social Sciences; Earth and Environmental Sciences; Technology and Engineering;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att identifiera och analysera hur stadskärnor hanterar och agerar kring den problematik och de utmaningar e-handeln för med sig. Studien kommer även identifiera likheter och skillnader mellan den traditionella e-handeln och den e-handel som studien ämnar undersöka. LÄS MER