Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 36 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Skrivevenemang i folkbildningens anda : en kvalitativ studie av arrangörers syn på folkbildning och mångfald vid skrivevenemang

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för kultur- och medievetenskaper

    Författare :Julia Lindell; [2022]
    Nyckelord :literary sociology; literary studies; popular education; writing courses; writing workshops; writing circles; creative writing; diversity.; litteratursociologi; litteraturvetenskap; folkbildning; skrivarkurser; skrivarworkshops; skrivarcirklar; kreativt skrivande; mångfald.;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur arrangörer av kortare workshops och kurser i kreativt skrivande förhåller sig till homogena deltagargrupper. Först undersöks deltagarnas sammansättning och sedan arrangörernas syn på mångfald utifrån sin organisations verksamhetsuppdrag. LÄS MER

  2. 2. Att redigera. . . : författaren, redaktören och den kollaborativa redigeringsprocessen

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Förlags- och bokmarknadskunskap

    Författare :Sara Dahlberg; [2021]
    Nyckelord :författare; redaktör; litteratursociologi; textgenetik; författarmyten; kollaborativt arbete; redaktionellt arbete; Greenberg; Languages and Literatures;

    Sammanfattning : This paper examines the editorial practices of authors and editors documented by five authors writing “Debutantbloggen” in 2020. It does so with the intention of examining to what extent editing is made visible by said authors and to what extent this editorial labour can be said to be collaborative. LÄS MER

  3. 3. Hej Håkan! – en receptionsanalys av gymnasieelevers användning av litterära begrepp i en låttextanalys

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för litteratur, idéhistoria och religion

    Författare :Elin Sundin; [2019-02-05]
    Nyckelord :Literaturreception; lyrikanalys; repertoar; literary transferkompetens; litterära begrepp; gymnasieskolan;

    Sammanfattning : This paper examines the use of literary terminology in upper secondary school. The study consists of 13 students letters written to Håkan Hellström where they analyze the rock lyrics of his song “Din tid kommer”. The lyrics chosen contain a variety of metaphors, symbols, themes and messages. LÄS MER

  4. 4. Renewed Shall Be Blade That Was Broken: Tolkien, Modernity and Fascist Utopia

    Master-uppsats, Stockholms universitet/Engelska institutionen

    Författare :Joseph Ironside; [2018]
    Nyckelord :Tolkien Modernity Fascism Modernism Utopia;

    Sammanfattning : This thesis consists of a close reading and meta-analysis of themes and patterns in the works that comprise the fictional world of “Middle-Earth” created by J. R. R. Tolkien, in specific relation to the culturally prevalent views of the decadence of modernity and the ideological dynamics of fascism. LÄS MER

  5. 5. Starka barn med "jävlar anamma" : En analys av grit i klassisk barnlitteratur

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för språk, litteratur och interkultur (from 2013)

    Författare :Sara Johansson; [2018]
    Nyckelord :Grit; Perseverance; Goal Achievements; Children’s Literature; Social Class; Fighting Spirit; Grit; Uthållighet; Måluppfyllelse; Barnlitteratur; Social klass; Kämparanda;

    Sammanfattning : Syftet med den här studien är att undersöka och skapa djupare förståelse för hur begreppet grit framställs som motiv i klassisk barnlitteratur. Grit kan definieras som "the disposition to pursue long-term goals with sustained interest and effort over time" (Duckworth et al, 2014, s. 2). LÄS MER