Sökning: "Litteracy"
Visar resultat 1 - 5 av 10 uppsatser innehållade ordet Litteracy.
1. Seniorers informationbeteende i vardagen : Anpassningar och barriärer i det digitala samhället
Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Sociologiska institutionenSammanfattning : Research has shown that seniors are a group that use digital devices and the internet differently than the ”digital natives” born into the digital era. The senior group is growing and the population in this group is constantly changing. LÄS MER
2. Lärande genom berättande : En systematisk litteraturstudie
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Specialpedagogiska institutionenSammanfattning : .... LÄS MER
3. Barns språkutveckling : Förskolepersonals arbete för att utveckla barns språk i förskoleåldern
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikationSammanfattning : Syftet med denna uppsats var att skapa djupare förståelse för hur förskolans personal arbetar för att stödja barn i deras språk-och skriftspråksutveckling. I undersökningen har åtta förskolepersonal svarat på frågor i form av intervjuer. Studien utgår från ett sociokulturellt perspektiv. LÄS MER
4. Man möter ju text hela tiden : En kvalitativ studie där barns möte med text och skrift under en dag på förskolan studeras
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studierSammanfattning : This study aims at investigating what Litteracy events and texts children encounter during a day at preschool. The aim of the study is also to get an understanding of the underlying thoughts with the texts presented in the environment and by the pedagogues. LÄS MER
5. Högläsning i förskola och i förskoleklass : En studie om förskolelärares arbetsmetoder vid högläsning
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studierSammanfattning : Sammanfattning Syftet med studien är att skapa förståelse för förskollärares uppfattning och arbetsmetoder med högläsning i förskola och i förskoleklass för att bidra till att utveckla högläsning som ett pedagogiskt verktyg för barnets skriv- och språkutveckling i förskola och i förskoleklass. Det centrala i studien är vilken betydelse högläsning skapar för barn med eventuella koncentrationssvårigheter. LÄS MER