Sökning: "Litteratur funktionshinder"

Visar resultat 1 - 5 av 47 uppsatser innehållade orden Litteratur funktionshinder.

  1. 1. Att försöka möta varje elev : En kvalitativ intervjustudie om inkludering för barn med särskilda behov i fritidshemmet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Emma Erlandsson; Diana Ulaj; [2023]
    Nyckelord :Fritidshem; kompetens; inkludering; lärare i fritidshem; resurser; särskilda behov; stödinsatser;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att undersöka lärares erfarenheter av arbete med inkludering för elever med särskilda behov på fritidshemmet. Ett mål med studien var även att undersöka lärares perspektiv på hur arbetet med inkludering, enligt dem, kan utvecklas, underlättas och förbättras. LÄS MER

  2. 2. Hur Stockholm stad främjar tillgänglighet för personer med funktionshinder i den byggda miljön

    Master-uppsats, KTH/Urbana och regionala studier

    Författare :Helin Tiftikci Celep; [2023]
    Nyckelord :Accessibility; participation; disability; public spaces; free- movement; equality; Tillgänglighet; delaktighet; funktionsnedsättning; allmän platsmark; rörelsefrihet; jämlikhet;

    Sammanfattning : I början av 2000-talet hade svenska politiker som mål att göra Stockholm till världens mest tillgänglighetsanpassade huvudstad till år 2010. Projektet kallades tillgänglighetsprojektet. Stockholms stad hade då som uppdrag att bygga om och utforma kommunen till att göra den så tillgänglig som möjligt för alla individer. LÄS MER

  3. 3. En design för alla : Att skapa ett gränssnitt för barn och ungdomar med ADHD: Specialpedagogers, speciallärare och assisterande lärares bedömningar av barnens behov.

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för informatik (IK)

    Författare :Julia Andersson; Beatrice Lindh; [2022]
    Nyckelord :WCAG; ADHD; Cognitive accessibility; WCAG; ADHD; Kognitiv funktionsnedsättning;

    Sammanfattning : Studien fokuserar på huruvida WCAG:s kompletterande riktlinjer för de med kognitiv funktionsnedsättning möter de behov som utmärks hos barn mellan 10–16 år med ADHD.  Digitaliseringen har bidragit till att tillgängligheten av gränssnitt blivit allt viktigare, inte minst för barn med kognitiva funktionsnedsättningar. LÄS MER

  4. 4. Inkludering : För barn med fysiska särskilda behov

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Frida Nilsson; [2022]
    Nyckelord :Inclusion; funktionshinder; barn i behov av särskilt stöd; inkludering; förskola; rörelsehinder;

    Sammanfattning : Min studie innehåller förskollärares syn på inkludering och hur den tillämpas för barn med fysiska särskilda behov. Jag jämför litteratur, tidigare forskning med resultatet från min undersökning. Syftet med denna undersökning är att undersöka hur förskollärare inkluderar barn med fysiska speciella behov. LÄS MER

  5. 5. Design i det digitala samhället: : En analys av tillgänglighetsanpassning för synnedsatta i Tv-spel

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för konst, kultur och kommunikation (K3)

    Författare :David Nilsson; [2021]
    Nyckelord :Digitalt utanförskap. Grafisk design. Funktionshinder. Tillgänglighetsanpassning. Tv-spel. Synnedsättning.;

    Sammanfattning : I denna uppsats analyseras TV-spel från år 2020 utifrån ett tillgänglighetsperspektiv gentemot synnedsatta. Detta för att se hur TV-spelsindustrin hanterar tillgänglighetsanpassning för synnedsatta och för att kunna identifiera de viktigaste funktionerna och designvalen inom området. LÄS MER