Sökning: "Litteraturhistoria"

Visar resultat 21 - 25 av 79 uppsatser innehållade ordet Litteraturhistoria.

  1. 21. Vad är det för skillnad, egentligen? : En fallstudie om användning av hela verk och utdrag i litteraturundervisning på gymnasienivå

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Nazanin Alvandi; [2020]
    Nyckelord :phenomenology; excerpt*; entire work; reading*; attitude; fenomenologi; utdrag; hela verk; läs*; attityd;

    Sammanfattning : Denna studie undersöker fördelar och nackdelar med att genomföra utdragsundervisning respektive undervisning med hela verk i litteraturundervisning, på gymnasienivå i Sverige. Syftet med studien är att undersöka lärarnas attityder gentemot användningen av utdrag och hela verk, och hur deras attityder korrelerar med den tidigare forskningen i ämnet. LÄS MER

  2. 22. Läsa – varför då? : Förändrade attityder till litteratur i en elitskola

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Stockholms universitet/Institutionen för kultur och estetik

    Författare :Nora Prigorowsky; [2020]
    Nyckelord :Klassiker; kanon; skönlitteratur; attityder; statusmarkör; elitskola; kulturellt kapital; generationer; litteraturhistoria; svenskundervisning; gymnasieskolan.;

    Sammanfattning : The purpose of this study has been to find out whether the knowledge of literature, and reading in general, is a sign of high social status in the younger generations as well as the older ones. Therefore, alumni from the elite high school Stockholms Musikgymnasium, born between 1946 and 2002, were selected as subjects for the research. LÄS MER

  3. 23. Jakten på harmoni. En studie över den romantiska receptionen av Thomas Thorild.

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Avdelningen för idé- och lärdomshistoria

    Författare :Gösta Östergren; [2020]
    Nyckelord :historiography; values; reception; romanticism; göticism and swedenborgianism; Cultural Sciences;

    Sammanfattning : This paper discusses the literary and philosophic reception of the Swedish 18-th century philosopher Thomas Thorild in the romantic era. It will be shown how three Swedish authors discussed this polemic and controversial philosopher, and how their way to discuss, and their thoughts about Thorild would in a way set the frames of a memory culture. LÄS MER

  4. 24. Representation och framställning av kvinnliga och manliga författare : En studie av läromedel för Svenska 2 ur ett genus- och värdegrundsperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för kultur- och medievetenskaper

    Författare :Julia Lundberg; [2020]
    Nyckelord :Equality; gender stereotypes; upper secondary school; history of literature; Jämställdhet; könsstereotyper; gymnasieskola; litteraturhistoria;

    Sammanfattning : This study aims to examine the representation of male and female authors and how they are described in three literature textbooks used in Swedish upper secondary school. The theoretical framework consists of gender theory with focus on the stereotyped images that have existed, and still exists, about what is characteristically masculine and feminine. LÄS MER

  5. 25. Är Strindberg ett geni? Om kön och genus i läromedel : En komparativ analys av fem läromedel i svenska 2

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Frida Jonasson; Caroline Bylund; [2020]
    Nyckelord :Läromedelsanalys; läromedel; kön; svenskämnet; August Strindberg; Victoria Benedictsson; Selma Lagerlöf; Vilhelm Moberg; litteraturhistoria; jämställdhet; hierarki; genus;

    Sammanfattning : Syftet med den här uppsatsen är att utföra en komparativ analys av fem läromedel i svenska 2 i gymnasieskolan. Vi besvarar en frågeställning som rör hur fördelningen mellan kvinnliga och manliga författare ser ut i läromedlen. LÄS MER