Sökning: "Liv Lärare"

Visar resultat 6 - 10 av 352 uppsatser innehållade orden Liv Lärare.

  1. 6. Lärares upplevelser med att använda digitala verktyg i matematikundervisningen i årskurs 4–6

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå,

    Författare :Eleonora Zdravkovic; [2023]
    Nyckelord :Matematik; lärare; grundskola; digitala verktyg; digitalisering; upplevelser;

    Sammanfattning : Digitalisering av samhället har etablerats de senaste decennierna och är i dagsläget en naturlig del av våra liv. Digitalisering är också en naturlig del av pedagogiskt arbete på alla nivåer. Som en konsekvens av detta ställs nya krav på lärarna och deras undervisning. LÄS MER

  2. 7. Hållbar utveckling i hem- och konsumentkunskap : En kvalitativ intervjustudie om upplevda hinder och möjligheter för undervisning om miljömässigt hållbar matlagning

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för kost- och måltidsvetenskap

    Författare :Elisabeth Lampinen; Victoria Ohlsson; [2023]
    Nyckelord :Hållbar utveckling; Hem- och konsumentkunskap; Miljö; Intervjustudie;

    Sammanfattning : Bakgrund: Hållbar utveckling är en angelägenhet som alla bör sträva efter att uppnå i sitt dagliga liv. Integreringen av hållbarhet i undervisning har varit föremål för flera studier och det finns utmaningar, såsom en begränsad tidsram och normativ undervisningstradition, men lärare i HKK kan stärka undervisningen genom att fokusera på matprocessen, öka kunskapen om ingredienser och synliggöra normer och värderingar i undervisningen. LÄS MER

  3. 8. ”För det är ju bara i skolan som man tycker att det är fusk att ta hjälp av någon” : Kamratlärande som möjlighet för kunskapsutveckling och självständighet i grundsärskolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Anna Backman Bister; Mathias Bengtsson; [2023]
    Nyckelord :grundsärskola; kamratlärande; scaffolding; självständighet; ömsesidig lärogemenskap;

    Sammanfattning : SammanfattningStudiens syfte var att undersöka lärares uppfattningar och erfarenheter av kamratlärande i grundsärskolan. Vårt fokus har framför allt legat på de undervisningspraktiker som lärarna representerar och deras syn på möjligheter som skapas för elevernas självständighet och kunskapsutveckling. LÄS MER

  4. 9. ”Eleverna ska själva upptäcka bokens fantastiska värld” : Lärares syn på skönlitteratur i svenska som andraspråk

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Elin Skantz; [2023]
    Nyckelord :Svenska som andraspråk; skönlitteratur; läsning; undervisning;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att beskriva lärares resonemang vid val av och arbete med skönlitteratur i svenska som andraspråk på högstadiet. De forskningsfrågor som studien undersöker är: Hur motiverar lärare sina val av skönlitteratur i svenska som andraspråk? Vad är syftet med läsning och undervisning av skönlitteratur i svenska som andraspråk? Samt, hur beskriver lärare att de arbetar med skönlitteratur i svenska som andraspråk för att främja elevernas läslust? För att undersöka detta har en kvalitativ metod använts, i form av semistrukturerade intervjuer med sex högstadielärare som alla är behöriga och undervisar i svenska som andraspråk. LÄS MER

  5. 10. Kartläggning & beskrivning av arbetsterapeutiska sociala gruppinterventioner för barn & ungdomar med autism, utifrån Canadian Model Of Human Occupational Performance Engagement (CMOP-E). : En systematisk litteraturstudie.

    Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för hälsovetenskaper

    Författare :Emmy Hallgren; Semandra Gayath; [2023]
    Nyckelord :Arbetsterapi; barn och ungdomar; Autismspektrumtillstånd; Gruppintervention; social samspelsförmåga;

    Sammanfattning : Bakgrund: Inom arbetsterapi ses människan som aktiv, där målet med arbetsterapi är att öka aktivitetsförmågan hos personer som drabbats av en funktionsnedsättning. Till följd av en funktionsnedsättning får personen svårigheter att klara av och hantera vardagen. LÄS MER