Sökning: "Livsstilsmagasin för kvinnor"

Visar resultat 1 - 5 av 28 uppsatser innehållade orden Livsstilsmagasin för kvinnor.

  1. 1. Maskulinitet i livsstilsmagasin: en studie på hur konsumenten konstrueras i artiklar om skönhet i King och Elle

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Avdelningen för svenska, danska och isländska, tolkning i offentlig sektor och översättning

    Författare :Ted Jansson Wallace; [2020]
    Nyckelord :genus; livsstilsmagasin; skönhetsvård; maskulinitet; maskulinitetsstudier; diskursanalys; Languages and Literatures;

    Sammanfattning : Den här uppsatsen syftar till att undersöka om och hur maskulina identiteter skapas i texter om skönhetsvård i samtida manliga livsstilsmagasin genom att jämföra hur den tänka läsaren/konsumenten skapas i svenska King och Elle, två modemagasin som riktar sig mot män respektive kvinnor. Den undersöker även om tidningen King använder strategier för att distansera sig från den feminint präglade diskursen om skönhetsvård, något som setts i tidigare studier. LÄS MER

  2. 2. Olika nyanser av den sexuella kvinnan : En studie om hur kvinnlig sexualitet framställs på Baaam.se

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för medier och journalistik (MJ)

    Författare :Clara Karlsson; [2020]
    Nyckelord :Sex; Sexuality; Young Women; Lifestyle Magazine; Representation; Critical Discourse Analysis; Gender theory; Sex; Sexualitet; Unga kvinnor; Livsstilsmagasin; Representation; Kritisk diskursanalys; Genusteori;

    Sammanfattning : Baaam is a Swedish digitized lifestyle magazine for young women that, among other things, writes about sex, sexuality and relationships. Baaam is a feminist platform that claims to be a guiding companion to young women. LÄS MER

  3. 3. Representation av kroppar : En analys av vilken representation av kvinnlighet och kroppar som syns i livsstilsmagasin riktade mot kvinnor

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för konst, kultur och kommunikation (K3)

    Författare :Anna Forsberg; [2020]
    Nyckelord :Representation; kvinnomagasin; kroppar; normer; tjockhet; kvinnlighet; amelia; livsstilsmagasin;

    Sammanfattning : Studien undersöker vilken representation av kvinnokroppar som står utanför den rådande smala kroppsnormen som presenteras i magasinet Amelia. Studien tar även upp hur synen på kvinnlighet och kroppar formas i media samt hur livsstilsmagasin är uppbyggda utifrån ett teoretiskt perspektiv. LÄS MER

  4. 4. Från träningstips till skönhetsingrepp : En kvantitativ innehållsanalys av budskapen på tre kvinnomagasins omslag

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humaniora

    Författare :Maria Jäderholm; Emelia Lövgren; [2020]
    Nyckelord :Gender; representation; constructivism; consumption culture; Amelia; Tara; M-magasin; body correction; health; slimming; fashion; beauty; exercize; Genus; representation; konstruktivism; konsumtionskultur; textpuff; budskap; kroppskorrigering; hälsa; bantning; mode; skönhet; träning.;

    Sammanfattning : In previous research in this field of study, the messages from the female magazines have often been aimed at bodily changes in the woman. The opinions that exist about what a woman should look like and what kind of body corrections are accepted in society is of different character. LÄS MER

  5. 5. Sex med två tjejer eller göra upp med den skeva machokulturen - En komparativ studie om hur män och maskulinitet representeras i livsstilsmagasinet Cafés omslag 2003 respektive 2019.

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för kultur och samhälle (KS)

    Författare :Berggren Axel; Josefsson Lina; [2020]
    Nyckelord :representation; livsstilsmagasin; maskulinitet; hegemonisk maskulinitet; feministiskt perspektiv; mansforskning; sterotyper; kulturella myter;

    Sammanfattning : Syftet med den här studien har varit att undersöka och jämföra representationen av män och maskulinitet i livsstilsmagasinet Cafés omslag 2003 respektive 2019. Genom kvalitativ semiotisk analys och utifrån ett feministiskt perspektiv har vi studerat 5 omslag från 2003 och 5 omslag från 2019. LÄS MER