Sökning: "Ljudeffekter"

Visar resultat 1 - 5 av 61 uppsatser innehållade ordet Ljudeffekter.

  1. 1. Etik och true crime : En narratologisk analys av nya aktörer på podd-marknaden

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Institutionen för samhällsvetenskaper

    Författare :Hedda Johansson; Leo Rosengren Hallin; [2024]
    Nyckelord :medieetik; true crime; narratologi; kommersialisering;

    Sammanfattning : De nya true crime poddarna på den svenska marknaden har under flera år varit under lupp och blivit kritiserade för att de inte förhåller sig till de journalistiska publicitetsreglerna och publicerar innehåll om fall där de anhöriga till offret förekommer i ljudklipp från rättegångsförhandlingarna, utan att ha blivit informerade om sin medverkan innan. Denna studies övergripande syfte är att utifrån en jämförelse mellan en ny aktör inom true crime, och ett mer etablerat mediehus, utröna i vilken mån de faktiskt förhåller sig till publicitetsreglerna   , och hur de båda aktörerna använder sig av fiktionella element för att bygga ett narrativ utifrån verkliga händelser. LÄS MER

  2. 2. Feminism till salu! : En kvalitativ multimodal socialsemiotisk analys som undersöker hur femvertising materialiseras i tre svenska reklamfilmer

    Kandidat-uppsats, Jönköping University/HLK, Medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Johanna Sjöholm; Tilda Andersson; [2023]
    Nyckelord :feminism; femvertising; advertising feminism; advertising; feministic communication; communicating feminism; feministic advertising; femwashing; stereotypes; stereotypic advertising; gender roles; gender roles in advertising; feministisk marknadsföring; feministisk marknadskommunikation; femvertising; feministisk reklam; feminism reklam; kvinnlig reklam; kvinnor reklam; kvinnor marknadsföring; stereotyper; stereotypisk reklam; marknadsföring stereotyper; könsroller; könsroller i marknadskommunikation; könsroller i reklam;

    Sammanfattning : Selling Feminism is a qualitative multimodal social-semiotic analysis that examines and maps how social-semiotic resources are used to materialize femvertising in Swedish marketing communication. The study also discusses what the use of the identified resources can say about the Swedish culture's perception of feminism and the meaning of femvertising. LÄS MER

  3. 3. Radiodramats ljudberättande : En kvalitativ intervjustudie om ljudberättande inom radiodraman riktade till barn

    Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Institutionen för kultur och samhälle

    Författare :Line Alfredsson; [2023]
    Nyckelord :Barnradio; ljudberättande; ljuddesign; musik; publik; radio; radiodrama;

    Sammanfattning : I denna uppsats undersöks ljudberättande inom radiodraman och fokuserar särskilt på radioproduktion till barn. Undersökningens syfte är att fördjupa kunskapen om radiodramats ljudberättande och mediets beståndsdelar inom radiodraman riktade till barn, genom att undersöka hur radiodraman anpassade till olika åldersgrupper påverkas av ljuddesign, dialog, musik, manus och regi. LÄS MER

  4. 4. "I wanna riot, a riot of my own" : Analys av protestlåtar av the Clash, Nena och N.W.A

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för musik och bild (MB)

    Författare :Miriam Lagergren; [2022]
    Nyckelord :Musikanalys; protestlåtar; punk; neue deutsche welle; hiphop;

    Sammanfattning : Protestlåtar finns i alla möjliga former och genrer, men det som är genomgående är att det är låtar som handlar om förändring och motstånd. Låtars budskap är oftastkopplade till låttexten, så därför undersöker denna uppsats vilka andra faktorer som också bidrar till att låtar är protestlåtar. LÄS MER

  5. 5. Hur påverkar stress åskådares uppfattning av komedi med creepy ambience?

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för informationsteknologi

    Författare :Antonio Dahlgren; Marcus Oscarsson; [2022]
    Nyckelord :Ambiance; ljudeffekter; musik; komedi; stress;

    Sammanfattning : I denna studie används Creepy ambiance för att studera hur stress påverkar en åskådaresupplevelse av ett filmklipp. Två scener ur den komiska stumfilmen Modern Times med Charlie Chaplin användes för att skapa en artefakt. Stumfilmsformatet används eftersom det är en film som endast berättas via bild och ackompanjerande musik. LÄS MER