Sökning: "Lovisa Andersson"

Visar resultat 1 - 5 av 78 uppsatser innehållade orden Lovisa Andersson.

  1. 1. Redovisning av biologisk mångfald i skogsbranschen

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Frida Olsson; Lovisa Andersson; [2024-02-20]
    Nyckelord :Biologisk mångfald; SCA; Sveaskog; Skogsbranschen; GRI; Intressenter; Redovisningskommunikation; Hållbarhetsredovisning; Integrerad rapportering;

    Sammanfattning : Bakgrund och problemdiskussion: Hållbarhet har blivit allt mer relevant i dagens samhälle och inte minst för företag. En av branscherna i Sverige som påverkas mycket av hållbart tänkande och agerande är skogsbranschen på grund av dess storlek, betydelse och karaktär. LÄS MER

  2. 2. Att Arbeta Utirån Ett Barnperspektiv : Barnperspektivets Beaktning I Utredning Och Familjebehandling

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för socialt arbete (SA)

    Författare :Lovisa Karlsson; Moa Andersson; [2024]
    Nyckelord :The Consideration of the Child s Perspective in Investigations and Family Treatment; Barnperspektivet; familjebehandling; socialarbetares handlingsutrymme; familjebehandlares handlingsutrymme;

    Sammanfattning : The aim of the study is to explore the consideration of the child’s perspective in investigations and family intervention within the context of two professional roles: social workers and family therapists. Both professions operate with the aim of promoting the best interests of the child after methods such as BBIC. LÄS MER

  3. 3. Sambandet mellan hållbarhetssignalering och lönsamhet : En kvantitativ studie av miljö, sociala och ekonomiska signaler i företags hållbarhetsrapportering

    Kandidat-uppsats, Mälardalens universitet/Akademin för ekonomi, samhälle och teknik

    Författare :Vilma Andersson; Lovisa Skagerlind; [2023]
    Nyckelord :Lönsamhet; Hållbarhetsrapportering; ROA; ROE; Signalteori;

    Sammanfattning : Date:                                   2023-05-30   Level:                                  Bachelor's Thesis in Business Administration, 15 credits   Department:                        School of Business, Society and Technology, Mälardalen University   Author:                               Vilma Andersson        Lovisa Skagerlind                                                 99/05/10                 99/08/09 Title:                                  The relationship between sustainability signalling and profitability -   A quantitative study of environmental, social and economic signals in companies sustainability reports Supervisor:                         Aija Voitkane  Keywords:                          Profitability, Sustainability reporting, ROA, ROE, signal theory Research questions:            What is the relationship between signalling sustainability in environmental, social and economics and profitability of companies?                                      Aim:                                 The purpose of this study is to investigate whether there is a connection between sustainability reporting and profitability. Method:                        The study applies a quantitative cross-sectional study with a deductive approach. LÄS MER

  4. 4. Att bemöta och inkludera barn med autismspektrumtillstånd : en systematisk litteraturstudie

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Lovisa Andersson; Rosanna Lindström; [2023]
    Nyckelord :Autismspektrumtillstånd; förskola; inkludering; TEACHH; förskollärare; särskilda behov; attityd; individanpassning; funktionsnedsättning;

    Sammanfattning : Förskolan är den utbildningsinstitution som tar emot alla barn, det vill säga även barn med funktionsnedsättningar som exempelvis autism spectrum disorder [ASD]. Barn i behov av särskilt stöd ska bli bemötta och inkluderade i förskolan och det är förskollärarens uppgift att anpassa och bemöta dessa barn. LÄS MER

  5. 5. Den goda samhällsmedborgaren - hur utbildas eleverna att nå målen? : En intervjustudie om lärares uppfattning av begreppet god samhällsmedborgare samt dess realisering i praktiken i årskurs 1–3

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Sophia Andersson; Lovisa Peterson; [2023]
    Nyckelord :God samhällsmedborgare; fostran; lärare 1–3; deliberativ; demokrati; samtal; värdegrund;

    Sammanfattning : Studiens utgångspunkt är att ta reda på om begreppet god samhällsmedborgare upplevs som en målbild av lärare i årskurs 1–3 eftersom det kommuniceras som ett mål ifrån Högskolan Dalarnas grundlärarutbildning. Syftet med studien är att undersöka hur lärare i årskurs 1–3 uppfattar sitt uppdrag vilket konkretiseras i tre frågeställningar: Vad innebär begreppet god samhällsmedborgare för dessa lärare? Hur arbetar lärare med fostrans- och kunskapsuppdraget? Vilken är dessa lärares upplevelser av sitt uppdrag? Syftet och frågeställningarna besvarades med hjälp av en kvalitativ metod där åtta lärare som undervisar i årskurs 1–3 deltog i semistrukturerade enskilda intervjuer. LÄS MER