Sökning: "Lovisa Henriksson"

Visar resultat 1 - 5 av 9 uppsatser innehållade orden Lovisa Henriksson.

  1. 1. MENINGSSKAPANDE KRING HÅLLBARHET GENOM INTERN KOMMUNIKATION. En kvalitativ studie om den interna hållbarhetskommunikationen på företaget Boehringer Ingelheim

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikation

    Författare :Lovisa Henriksson; [2024-03-04]
    Nyckelord :Intern kommunikation; Meningsskapande; Intern hållbarhetskommunikation; Hållbarhetsstrategier;

    Sammanfattning : This paper aims to give an understanding of how internal communication and sustainability can contribute to sensemaking through different theories about communication, for employees at a global pharmaceutical company. This through top-down management, internal sustainability strategies, together with the usage of different types of channels, messages, and cultures. LÄS MER

  2. 2. Dagens elever kan bli morgondagens gärningsmän : En studie om skolans roll i förebyggandet av ungdomsbrottslighet

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för socialt arbete (SA)

    Författare :Lovisa Hermansson; Ellen Henriksson; [2023]
    Nyckelord :Juvenile delinquency; social control; social ties; preventive social work; school; middle school; principals; cooperation;

    Sammanfattning : Juvenile delinquency is a topic that has been up for political debate during the election year in Sweden. As people tend to commit crimes at younger ages, we have concidered the schools’ role being a central part of the preventive work against juvenile delinquency. This since young people spend a large part of their time in school. LÄS MER

  3. 3. “…det här med atomer, molekyler och kemiska... det har de väldigt svårt för” : En kvalitativ intervjustudie om lärares syn på framställning av innehåll i kemiämnet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Linus Henriksson; Lovisa Jonsér; [2021]
    Nyckelord :kemiundervisning; intervju; mellanstadielärare; makronivå; submikronivå; symbolnivå; intresse; förståelse ;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att undersöka hur lärare för årskurs 4–6 resonerar om hur innehåll i kemiämnet ska framställas, och på vilket sätt de motiverar de val de gör i relation till elevers förståelse och intresse. Studien genomfördes i form av en kvalitativ intervjustudie där sex kemilärare för årskurs 4–6 intervjuades. LÄS MER

  4. 4. Från det lilla till det stora eller vice versa? : En kvalitativ läromedelsanalys av kemiläromedel i årskurs 4-6

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Linus Henriksson; Lovisa Jonsér; [2020]
    Nyckelord :kemi; läromedel; mellanstadiet; representationsnivåer; ämnesfokus; vision;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur innehållet i läromedel i kemi för årskurs 4-6 framställs och på vilket sätt detta kan skapa möjligheter eller svårigheter för elevers förståelse och intresse. Studien är en kvalitativ textanalys, som med utgångspunkt i läroplansteori tar hjälp av analysverktygen representationsnivåer och ämnesfokus för att analysera innehållet i kapitlet om vatten i fyra kemiläromedel för årskurs 4-6. LÄS MER

  5. 5. "Mathematics is everywhere, and you can do so much with it!" : Förskollärares perspektiv på matematik i förskolan, en jämförande studie i Sverige och Spanien 

    M1-uppsats, Luleå tekniska universitet/Institutionen för konst, kommunikation och lärande

    Författare :Lovisa Henriksson; Ida-Mari Lindberg; [2019]
    Nyckelord :Förskollärare; Matematik; Spanien; Sverige; Undervisning;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att jämföra hur svenska förskollärare respektive spanska förskollärare beskriver att de undervisar om matematik i förskolan i spontana som planerade aktiviteter. Den teoretiska utgångspunkten för studien är ett sociokulturellt samt ett variationsteoretiskt perspektiv. LÄS MER