Sökning: "Lusten att lära med fokus på matematik"

Visar resultat 1 - 5 av 9 uppsatser innehållade orden Lusten att lära med fokus på matematik.

  1. 1. Hur arbete med problemlösning kan påverka elevers motivation : En intervjustudie med verksamma lärare på lågstadiet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för språk, litteratur och interkultur (from 2013)

    Författare :Johanna Frykensjö; [2017]
    Nyckelord :Motivation; primary school; problem solving; teacher; Motivation; lågstadiet; problemlösning; lärare;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka hur arbete med problemlösning, på lågstadiet, kan inverka på elevers motivation till att lära matematik. Denna studie undersöker hur lärare uppfattar och ser på hur elevers motivation till att lära matematik påverkas genom arbete med problemlösning. LÄS MER

  2. 2. Artefakter, modes och semiotiska resurser vid introduktion av matematiklektioner i årskurs 1-3

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Ahdia Asad Kandastar; Peggy Stenius Johnson; [2017]
    Nyckelord :Semiotiska resurser; multimodalt perspektiv; modes; teckensystem; artefakter; sociokulturellt perspektiv; lektionsintroduktion; matematik och lärande.;

    Sammanfattning : Läroplanen för grundskolan betonar att skolan ska främja elevers utvecklinggenom att använda varierade arbetsformer samt ett varierat innehåll. Skolverkets forskningsrapport; Lusten att lära – med fokus på matematik (2001–2002) skriver att en varierad undervisning är viktig i matematik. LÄS MER

  3. 3. Lust att lära matematik

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Marie Hildrup; [2011]
    Nyckelord :förskola; lust; lärande; matematik; motivation; variationsteori;

    Sammanfattning : Syftet med min uppsats är att undersöka på vilket sätt variation av ett fenomen i rumsuppfattning har betydelse för lusten att lära. Jag har undersökt om barn får en djupare förståelse och känsla av lust att lära matematik om de får erfara och uppleva rumsuppfattning på olika sätt vid tre olika lektionstillfällen. LÄS MER

  4. 4. Vad matematiklärare vet och vill veta om nya elever : En kvalitativ fallstudie i lärares syn på informationsflödet vid överlämningar i grundskolan mellan årskurs sex och årskurs sju.

    Magister-uppsats, Institutionen för datavetenskap, fysik och matematik, DFM

    Författare :Jessica Sjöstrand; [2011]
    Nyckelord :matematikdidaktik; matematiklärare; överlämningar; förkunskaper; konstruktivism; undervisning;

    Sammanfattning : Varje år börjar mer än 100 000 elever årskurs sju. Genom överlämning förbereder mottagande skola att ta över undervisningen. LÄS MER

  5. 5. LUSTFYLLD GEOMETRI FÖR 8-9-ÅRINGAR : - med hjälp av konkret material och vardagsnära matematik

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Sofia Lillberg; Jessica Kropp; [2011]
    Nyckelord :Vardagsnära matematik; konkret material; utvecklingsarbete; lust till att lära; geometri;

    Sammanfattning : Syftet med detta utvecklingsarbete är att utforma och utvärdera en lektionsserie för att se om det är möjligt att lära geometri med hjälp av konkret material och vardagsnära matematik, för elever i åldern 8-9-år. För att utforma och utvärdera utvecklingsarbetet har intervjuer använts som metod. LÄS MER