Sökning: "Märta Almgren"

Hittade 3 uppsatser innehållade orden Märta Almgren.

  1. 1. En plattform för interaktiva ljudböcker : Augmented Audio

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för informationsteknologi

    Författare :Isak Almgren; Richard Götherström; Märta Haeggström; Ebba Löwgren; Viktor Ytterborn; [2022]
    Nyckelord :teknik; ljudbok; it; betalningar; react;

    Sammanfattning : Digitaliseringen har sett till att världen blir mer beroende av mobiltelefoner och datorer, människor tenderar att ha svårt att underhålla sig utan sina skärmar. Målet med projektet är att skapa en plattform med interaktiva berättelser, där användare får chansen att vara kreativa och samtidigt delta i en njutbar aktivitet. LÄS MER

  2. 2. Kan en Phillipskurva med förankrade inflationsförväntningar och korttidsarbetslöshet förklara inflationen i Sverige?

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Nationalekonomiska institutionen

    Författare :Märta Almgren; [2017]
    Nyckelord :Sverige; phillipskurvan; inflation; förankrade inflationsförväntningar; inflationsmålet; korttidsarbetslöshet; NAIRU;

    Sammanfattning : Under senare år har såväl forskare som centralbanker observerat att sambandet mellan inflation och arbetslöshet förfaller försvagat. Två uppmärksammade förklaringar till det försvagade sambandet är att inflationsförväntningar blivit förankrade vid centralbankers inflationsmål samt att korttidsarbetslöshet har en större betydelse för lönebildning än total arbetslöshet. LÄS MER

  3. 3. Finansiering med hybridkapital : En studie om annonseringseffekten vid emission av preferensaktier

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Jakob Krantz; Märta Almgren; [2017]
    Nyckelord :preferensaktier; hybridkapital; annonseringseffekt; emission; abnormal avkastning; informationsasymmetri;

    Sammanfattning : Tidigare empiriska studier finner att annonseringseffekten vid offentliggörandet av emission av stamaktier är negativ och att utfärdande av obligationer inte leder till en negativ annonseringseffekt i samma utsträckning. Endast ett fåtal studier har undersökt annonseringseffekten vid emission av hybridkapital och studierna har huvudsakligen begränsats till USA och Storbritannien. LÄS MER