Sökning: "Måltider på förskolan"
Visar resultat 1 - 5 av 82 uppsatser innehållade orden Måltider på förskolan.
1. Hur kan vi ta vara på den pedagogiska måltidens möjligheter? Ett utvecklingsarbete om barns samtal i förskolan
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärandeSammanfattning : Detta utvecklingsarbete belyser förskollärarens sätt att ta vara på måltiden som ett redskap till en pedagogisk samtalsstund. Syftet med utvecklingsarbetet är att undersöka om språkliga förhållningssätt kan skapa möjligheter till samtalsstöttning och språkliga utmaningar hos barnen även under måltiden samt pedagogernas sätt att svara upp till samtalsinviter, om fördjupande frågor ställs och om alla barn har samma möjlighet till talutrymme. LÄS MER
2. Fem tysta minuter, eller kan barnet inte be om vattnet? En kvalitativ intervjustudie kring förskollärares beskrivningar av AKK som ett medel för kommunikation i måltidsituationer
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärandeSammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka hur förskollärare beskriver sin användning av AKK i måltidssituationer som ett medel för kommunikation för att främja delaktighet. Detta då läroplan för förskolan (2018) poängterar att utbildningen i förskolan ska anpassas efter barns behov och förutsättningar. LÄS MER
3. Förskollärares uppfattningar av kostrelaterad pedagogik : Matnyttiga insikter för kunskapsförmedlande aktörer.
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitetSammanfattning : I svenska förskolor erbjuds samtliga barn näringsriktiga måltider. Huruvida barnen äter dessa måltider är dessvärre inte en självklarhet och ännu mindre självklart är förkolärares förmåga att stötta barnen i kostrelaterade utmaningar. LÄS MER
4. Måltider i förskolan : Förskolepersonalens beskrivningar av deras arbetssätt
M1-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälleSammanfattning : Syftet med denna studie var att undersöka hur förskolepersonal beskriver sitt arbetssätt med och vid måltider utifrån ett pedagogiskt förhållningssätt. För att ta reda på det ställdes följande frågeställning “På vilka sätt beskriver förskolepersonal sitt arbetssätt med måltider i förskolan?”. LÄS MER
5. Förskollärares arbete med flerspråkighet vid måltiden på förskolan : En kvalitativ studie om förskollärares skildringar kring flerspråkighet i förskolans verksamhet
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikationSammanfattning : Studiens syfte är att undersöka förskollärares skildringar av arbetet med flerspråkighet på förskolan. I den här kvalitativa studien har vi valt att använda semi-strukturerade intervjuer som metod och studiens resultat har analyserats baserat på den sociokulturella teorin. LÄS MER