Sökning: "Måltidssituationen i förskolan"

Visar resultat 1 - 5 av 34 uppsatser innehållade orden Måltidssituationen i förskolan.

  1. 1. Normer om kost: Pedagogers förhållningssätt

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Frogner Emelie; Holmqvist Elin; [2024]
    Nyckelord :Förhållningssätt; förskola; normkritiskt; kön; makt; måltidssituation; normer; selektivt ätande;

    Sammanfattning : AbstractSyftet med denna studie är att undersöka hur pedagogernas normer framträder under måltidssituationer samt inom ramen för detta syfte belysa hur bemötande kring barn som är selektiva i maten ser ut. Detta kommer att göras utifrån tre frågeställningar: Vilka förhållningssätt har pedagogerna under måltidssituationen? Vilka normer blir synliga under måltidssituationen? Hur tar pedagogerna hänsyn till barns individuella behov under måltidssituationen i förskolan?     Utförandet av studien är utav en kvalitativ metod genom strukturerade observationer för att kunna besvara syftet och frågeställningarna. LÄS MER

  2. 2. "Vi borde veta mer om det, det borde vara tydligare vad det är" : En kvalitativ studie om begreppet pedagogisk måltid

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Malin Selmefors; Jeanette Rudenstam; [2024]
    Nyckelord :Förskolan; omsorg; pedagog; pedagogisk måltid; ramfaktorer;

    Sammanfattning : Det finns en problematik i att begreppet pedagogisk måltid ofta används i förskolans kontext men definitionen av begreppet är inte helt självklart. Syftet med denna studie är därför att undersöka vilka uppfattningar några verksamma pedagoger har om begreppet pedagogisk måltid och hur omsorg synliggörs vid måltidssituationerna i förskolan. LÄS MER

  3. 3. Möjligheter och utmaningar i den pedagogiska måltiden : En kvalitativ intervjustudie om förskollärares förhållningssätt till måltidssituationen i förskolan ur ett sociokulturellt perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Kiira Hursti; Emelie Stemansson; [2023]
    Nyckelord :Pedagogisk måltid; sociokulturellt perspektiv; intervjustudie; samspel; förskola; måltid;

    Sammanfattning : I den här studien har syftet varit att undersöka förskollärares uppfattningar angående den pedagogiska måltidens ändamål. För att undersöka syftet har vi använt oss av semistrukturerade kvalitativa intervjuer där vi har intervjuat totalt sex förskollärare från fyra olika förskolor. LÄS MER

  4. 4. Barns delaktighet och inflytande undermåltiden i förskolan : En kvalitativ studie om förskollärares uppfattning av barnsdelaktighet och inflytande och hur förskollärares styrning ochvägledning påverkar barns delaktighet och inflytande

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mittuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap

    Författare :Josefine Pevny; Isabelle Öhgren; [2023]
    Nyckelord :Delaktighet; inflytande; måltiden; pedagogiska atmosfärer;

    Sammanfattning : Denna studie har sin utgångspunkt i en undran över vilka uppfattningar förskollärare har kring bars delaktighet och inflytande kopplat till måltiden i förskolan. Syftet med studien var att undersöka förskollärares uppfattningar kring barns delaktighet och inflytande, samt hur förskollärares styrning och vägledning påverkar barns delaktighet och inflytande under måltidssituationen i förskolan. LÄS MER

  5. 5. Måltidspedagogik i förskolan : Pedagogers förhållningssätt till måltidspedagogik i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Anna Lundberg; Sandra Petersson; [2023]
    Nyckelord :Måltidspedagogik i förskolan;

    Sammanfattning : Den pedagogiska måltiden är ett outforskat område i förskolan. Måltiden i förskolan bedrivs på olika sätt eftersom det inte finns tydliga riktlinjer framskrivna i förskolans styrdokument på hur undervisningen ska bedrivas. Måltiderna utförs minst tre gånger per dag i förskolan. LÄS MER