Sökning: "Måttlig utvecklingsstörning"

Visar resultat 1 - 5 av 16 uppsatser innehållade orden Måttlig utvecklingsstörning.

  1. 1. Finns ett behov av grundsärskoleförberedande förskoleklass? : Utmaningar och möjligheter att skapa förutsättningar i en skola för alla

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Pedagogiska institutionen

    Författare :Jessica Eriksson; Emma Lindqvist; [2020]
    Nyckelord :Anpassningar; Flerfunktionsnedsättning; Grundsärskola; Intellektuell funktionsnedsättning; Utvecklingsstörning;

    Sammanfattning : Studiens övergripande syfte var att undersöka om det föreligger ett behov bland lärare, speciallärare och rektorer vad gäller grundsärskoleförberedande förskoleklass. Därtill beskriva vad en sådan förändring skulle kunna innebära med avseende på möjligheter och begränsningar för elevernas lärande med särskilt fokus på elever med måttlig eller svår intellektuell funktionsnedsättning alternativt flerfunktionsnedsättningar. LÄS MER

  2. 2. Delaktighet av grundsärskoleelever i skolbloggar

    Magister-uppsats, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildning

    Författare :Maria Kågebäck; [2019]
    Nyckelord :Participation; participation ladder; ethics; primary school for children with learning disabilities; ascendancy; school blog; Delaktighet; delaktighetsstege; etik; grundsärskola; makt; skolblogg;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att bidra med kunskap om personals uppfattningar av och arbete med skolbloggen i en grundsärskola med inriktning ämnesområde. Studien synliggör mönster, metoder och förhållningssätt som främjar elever med medel, måttlig och grav utvecklingsstörning till delaktighet i producering av skolbloggar. LÄS MER

  3. 3. Att ta del av en nyhet - hur fungerar det om du har måttlig utvecklingsstörning? : Erfarenheter från deltagare i kursen Anpassad IT på Mora Folkhögskola

    Kandidat-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Wille Johansson; [2019]
    Nyckelord :Måttlig utvecklingsstörning; nyhetsval; nyhetskonsumtion; online; eyetracker;

    Sammanfattning : Problemformulering och syfte. Personer med måttlig utvecklingsstörning kan tänkas möta flera svårigheter när de ska hitta och ta del av nyheter online. Svårigheterna kan vara tekniska, praktiska, ekonomiska och journalistiska. LÄS MER

  4. 4. Självbestämmande : -inom daglig verksamhet och bostad med särskild service

    Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Lena Berglund; Pia Benreus; [2017]
    Nyckelord :Självbestämmande; LSS; Socialstyrelsen; delaktighet; utvecklingsstörning; Daglig;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att ta reda på om de institutionella förutsättningarna för självbestämmande är möjliggörande eller begränsande för målgruppen vuxna på en låg kommunikativ- och kognitiv utvecklingsnivå (måttlig till svår utvecklingsstörning). Genom en kvalitativ textanalys av styrdokument som Lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade (LSS), Socialstyrelsens- och kommunala styrdokument samt kompletterande intervjuer fanns tanken att få en djupare förståelse för vilka faktorer som styr självbestämmandet för vuxna på en låg kommunikativ- och kognitiv utvecklingsnivå. LÄS MER

  5. 5. Psykodynamisk psykoterapi med personer med intellektuell funktionsnedsättning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, S:t Lukas utbildningsinstitut

    Författare :Kristina Lindblad; [2017]
    Nyckelord :Learning disabilities; Intellectual disabilities; Intellectual impairment; Psychodynamic psychotherapy; Qualitative; Utvecklingsstörning; Intellektuell funktionsnedsättning; Begåvningsnedsättning; Psykodynamisk psykoterapi; Kvalitativ;

    Sammanfattning : Inledning: Personer med intellektuell funktionsnedsättning drabbas oftare än andra av psykisk ohälsa och hamnar lätt i destruktiva livsmönster. De upplever ofta att de har svårt att få adekvat och anpassad behandling. LÄS MER