Sökning: "Mörtsell"

Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser innehållade ordet Mörtsell.

  1. 1. Design of an excavator grip : A pilot study and development of an ergonomic Human-Machine interface for excavators

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för ekonomi, teknik, konst och samhälle

    Författare :Hugo Mörtsell; [2022]
    Nyckelord :Excavator Joystick; Excavator Grip; Excavator Control System; Industrial Design Engineering; Human Centered Design; Human-machine Systems; Operator Controls Ergonomics; Grävmaskin Joystick; Grävmaskin Styrsystem; Industriell Designteknik; Människocentrerad Design; Människa-maskin-system; Förarreglage Ergonomi;

    Sammanfattning : The Excavator industry is developmentally behind many other similar industries. This is, like many parts of these long living machines, true for the controls used to maneuver them. It has few competent control systems that are ergonomic, comfortable, adaptable, durable and intuitive. LÄS MER

  2. 2. Implementering av IFRS 16 : En fallstudie på ett icke-noterat fastighetsbolag som frivilligt har valt att tillämpa redovisning enligt IFRS

    Kandidat-uppsats, Luleå tekniska universitet/Institutionen för ekonomi, teknik och samhälle

    Författare :Johan Mörtsell; Marcus Thörnberg; [2019]
    Nyckelord :IFRS 16; IFRS; Lessees; Implementation; Institutional theory; IFRS 16; IFRS; Leasetagare; Implementering; Institutionell teori;

    Sammanfattning : Enligt nya leasingstandarden IFRS 16 kommer all leasing av väsentlig karaktär att redovisas ileasetagarens balansräkning, dels som en tillgång och dels som en skuld. Detta innebär attleasetagarna måste värdera leasingen för att kunna aktivera denna i sin balansräkning. LÄS MER

  3. 3. Should I stay or should I go? : Developing the Narrative model as a tool for game design

    Master-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för informatik

    Författare :Lisa Mörtsell; [2018]
    Nyckelord :Immersion; user experience; HCI; GameFlow; game design; digital storytelling; meaningful play; game research; the Narrative model;

    Sammanfattning : In 2015, the Narrative model was created as a result of a study exploring how episodic games keep player’s interests through combining narrative and gameplay. In this thesis, the Narrative model is used as a framework for designing a language game for children to see whether that makes players more inclined to keep playing than a game not designed based on the model. LÄS MER

  4. 4. Skulle du spela vidare? : En analys av narrativ och spelmekanik i episodiska spel

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för informatik

    Författare :Emilia Ekbäck; Lovisa Johansson; Lisa Mörtsell; [2015]
    Nyckelord :narrativ; episodiska spel; spelmekanik; interaktivitet; användarupplevelse; spel; immersion;

    Sammanfattning : Episodic gaming is a relatively new phenomenon, that hasn’t been as extensively explored as other areas in game research. In this paper we research how episodic narratives and gameplay engage players compared to regular continuous storytelling. LÄS MER

  5. 5. Den prokrastinerande kameleonten – mobil kommunikation på mottagarens villkor

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikation

    Författare :Daniél Mörtsell; Petter Nyberg; [2013-09-24]
    Nyckelord :Mobil kommunikation; applikationer; mottagarstudie; uses and gratifications; valuePexpectancy theory; diffusion of innovations; faktorer; prokrastinatör;

    Sammanfattning : Titel: Den prokrastinerande kameleonten – mobil kommunikation på mottagarens villkor Författare: Daniél Mörtsell & Petter Nyberg Uppdragsgivare: Start Communication Kurs: MK 1500 Termin: VT13 Handledare: Marie Grusell Antal7ord:716 4457 Syfte: Att undersöka kommunikation i mobila enheter med fokus på applikationer Metod: Kvalitativ textanalys, kvalitativa intervjuer och observation Material: Rapporter och avhandlingar på området samt transkriberade intervjuer Huvudresultat: Att användaren formar användandet av applikationer efter egna förutsättningar och behov. Användaren/mottagaren agerar olika beroende på syfte med användandet och situation. LÄS MER