Sökning: "MELLANBARN"

Visar resultat 1 - 5 av 17 uppsatser innehållade ordet MELLANBARN.

  1. 1. THE RELATIONSHIP BETWEEN EMOTION REGULATION AND EPISODIC MEMORY FROM A DEVELOPMENTAL PERSPECTIVE: A SYSTEMATIC LITERATURE REVIEW

    Magister-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för psykologi

    Författare :Pamela Sumaili; [2023]
    Nyckelord :Emotion; cognitive reappraisal; emotion expression; memory; autobiographical memory; individual differences; development; middle-childhood; adolescence; preschool; adult; känslor; kognitiv omvärdering; känslouttryck; minne; självbiografiskt minne; individuella skillnader; utvecklig; mellanbarn; ungdom; förskola; vuxna;

    Sammanfattning : Abstract The relationship between emotion and memory has been the subject of several fascinating investigations for decades now. From a developmental perspective, research has demonstrated that episodic/autobiographical memories improve in typically developing children from an early age through adulthood. LÄS MER

  2. 2. Myndigheters ansvar för barn medhemmasittarproblematik : -Vårdnadshavarnas upplevelser

    Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för beteende-, social- och rättsvetenskap

    Författare :Alex Davidsson; Isabell Svensson; [2023]
    Nyckelord :School refusal behavior; collaboration; guardians’ experience; authorities; Hemmasittare; samverkan; vårdnadshavares upplevelse; myndigheter;

    Sammanfattning : Denna studie syftar till att undersöka och analysera hur vårdnadshavare till barn medhemmasittarproblematik upplever samverkan mellan skola, socialtjänst och andra verksammaaktörer som berör ärendet, samt hur vårdnadshavarna upplever verksamheternas ansvar förderas barns problematik. Studiens mål är att förse en ökad förståelse för hur en sådansamverkan kan se ut och upplevs från vårdnadshavarnas perspektiv. LÄS MER

  3. 3. "Kämpa efter deras bekräftelse"

    Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Avdelningen för socialt arbete

    Författare :Sara Nedic; Saeideh Khorami; [2022]
    Nyckelord :Barntolk; rollteori; rollkonflikt; syskonskara; socialt arbete.;

    Sammanfattning : Syftet med denna kvalitativa studie är att undersöka hur svensktalande mellan tjugo- till trettioårsåldern med utrikesfödda föräldrar upplevde sin roll som tolk under barndomen. Genom intervjuer vill vi ta reda på hur dessa individers inställning gentemot sin roll som tolk under barndomen ser ut samt hur deras position i syskonskaran påverkar erfarenheten av att agera tolk åt sina föräldrar. LÄS MER

  4. 4. Spotlight-effekt och tillit i relation till syskonplacering

    Kandidat-uppsats, Mälardalens högskola/Akademin för hälsa, vård och välfärd

    Författare :Philip Tordsson; [2021]
    Nyckelord :the spotlight-effect; trust; birth order; family; college students;

    Sammanfattning : Att känna sig bevakad är mänskligt, det kan dock vara så att personen ifråga inte är så bevakad som den tror, detta kallas för spotlight-effekt. Åttioåtta högskolestudenter på en högskola i Mellansverige fyllde i en enkät som mätte syskonplacering (om de var äldsta barnet, yngsta barnet, mellanbarn, eller ensambarn), graden de känner sig bevakade samt tillit till andra. LÄS MER

  5. 5. Relationer mellan barn i förskoleåldern och olika utomhusmiljöer:en diffraktiv analys av och med tidigare forskning

    Magister-uppsats, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Jessica Samsioe; [2020]
    Nyckelord :Barn i förskoleåldern; utomhusmiljöer; centrering; decentrering; agentisk realism; diffraktiv metod;

    Sammanfattning : Barn i svenska förskolor vistas utomhus dagligen. I forskning, som kan förstås ha olika former avbarncentrerade perspektiv, undersöks i första hand hur olika utomhusmiljöer påverkar barns utvecklingoch lärande. LÄS MER