Sökning: "MLU"

Visar resultat 1 - 5 av 8 uppsatser innehållade ordet MLU.

  1. 1. Sommarlovets påverkan på flerspråkiga barns svenska muntliga narrativer; en analys på mikro- och makronivå

    Magister-uppsats, Lunds universitet/Logopedi, foniatri och audiologi

    Författare :Linnea Johansson; Simon Larsson; [2021]
    Nyckelord :Sommarlov; Flerspråkighet; Narrativ Förmåga; Mikronivå; Makronivå.; Medicine and Health Sciences;

    Sammanfattning : Syfte: Studiens syfte var att bidra med information om sommarlovets påverkan på den svenska muntliga narrativa förmågan hos flerspråkiga skolbarn. Metod: Inspelningar av 74 flerspråkiga skolbarns muntliga narrativer till MAIN:s sekvensbilder utförda precis före sommarlovet och precis efter sommarlovet transkriberades och bedömdes på mikro- och makronivå. LÄS MER

  2. 2. Determining linguistic predictor for the classification of subjective cognitive impairment and mild cognitive impairment using machine learning

    Master-uppsats, Göteborgs universitet / Institutionen för filosofi, lingvistik och vetenskapsteori

    Författare :Tian Wang; [2020-09-01]
    Nyckelord :mild cognitive impairment; sibjective cognitive impairment; natural language processing; support vector machine; neural networks;

    Sammanfattning : Introduction Mild Cognitive Impairment (MCI) is a neurological condition characterized by cognitive decline greater than expected for an individual's age and education level. Subjective Cognitive Impairment (SCI) is a selfreported decline in cognitive abilities but not clinically identified as MCI. LÄS MER

  3. 3. Personligt berättande och återberättande av saga hos 7;0–8;11 åriga svensktalande barn : En jämförelse med engelsktalande barn på Irland

    Magister-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för klinisk och experimentell medicin

    Författare :Hampus Forsell; Marcus Björsand; [2016]
    Nyckelord :Narrative elicitation; personal narrative generation; fictional narrative retell; children; language; micro-structure; macro-structure; SALT.; Narrativ elicitering; personligt berättande; återberättande av saga; barn; språk; mikrostruktur; makrostruktur; SALT.;

    Sammanfattning : A common way to examine children's language production is to analyze their narrative ability, which has been observed in several studies in various languages. The present study aims to analyze Swedish children's stories at microstructural level (grammatical and utterance level) and macrostructural level (discourse level) and examine how these results differ between two narrative elicitation methods. LÄS MER

  4. 4. Hur ser barns yttranden ut? : Yttrandetyper, bisatser och yttrandelängd hos svenska 3- och 4-åringar

    Magister-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för klinisk och experimentell medicin; Linköpings universitet/Hälsouniversitetet

    Författare :Klas Grahn Hedlund; Lovisa Tunedal; [2014]
    Nyckelord :Mean Length of Utterance; MLU; utterances; language development; subordinate clause; three-year-olds; four-year-olds; Yttrandemedellängd; Mean Length of Utterance; MLU; yttranden; yttrandetyper; bisatser; barns språkutveckling; 3-åringar; 4-åringar;

    Sammanfattning : Children’s utterances have been studied in different languages; however, only a few studies refer to Swedish. The aim of the present study is to describe utterance types, subordinate clauses and utterance length for a group of three and four year old Swedish children without known functional impairments. LÄS MER

  5. 5. Taltydlighet hos barn med cochleaimplantat, hörapparat och normal hörsel: en indikator för begränsningar inom andra språkliga domäner?

    Magister-uppsats, Lunds universitet/Logopedi, foniatri och audiologi

    Författare :Emma Andersson; Maria Karlsson; Tobias Torhell; [2014]
    Nyckelord :Medicine and Health Sciences;

    Sammanfattning : Barn med mild till svår hörselnedsättning och cochleaimplantat (CI) eller hörapparat (HA) uppvisar ofta nedsatt eller försenad utveckling inom språkliga områden. För korrekt och effektiv intervention är det viktigt att kartlägga vilka språkliga förmågor som är nedsatta samt vilka samband som finns mellan dessa. LÄS MER