Sökning: "Madeleine Böcker"

Visar resultat 1 - 5 av 18 uppsatser innehållade orden Madeleine Böcker.

  1. 1. Mångkultur och genus i barnlitteratur : En studie av elevers bänkböcker i årskurs 4–6

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mittuniversitetet/Institutionen för humaniora och samhällsvetenskap

    Författare :Madeleine Henriksson; [2022]
    Nyckelord :Barnlitteratur; genus; mångkultur; textanalys;

    Sammanfattning : I denna studie har tre barnböcker analyserats ur ett mångfaldsperspektiv. Syftet med studien är att undersöka aspekterna genus och mångkultur i elevers bänkböcker. Detta är kopplat till ett av skolans uppdrag om att ge eleverna kunskap om mångfald och förståelse för olikheter. LÄS MER

  2. 2. Icke-farmakologiska metoder till generell anestesi och sedering av barn vid MRT-undersökningar : En litteraturöversikt

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Madeleine Isaksson; Emelie Beling Melander; [2022]
    Nyckelord :Magnetisk resonanstomografi; barn; icke-farmakologiska alternativ; interventioner; förberedelser;

    Sammanfattning : Inledning: Magnetresonanstomografi är idag en vanlig undersökningsmetod för flera olika typer av undersökningar. Det är en känslig metod som under rätt förhållanden kan producera bilder av mycket hög kvalitet. Något som kan påverka bildkvaliteten är rörelse vilket kan göra att bilderna blir “suddiga” och “röriga”. LÄS MER

  3. 3. Religionsundervisning i grundskolan i ett mångreligiöst samt mångkulturellt klassrum

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för samhälle, kultur och identitet (SKI)

    Författare :Moa Silvborg; Madeleine El-Dakkak; [2022]
    Nyckelord :Likvärdighet; grundskola; religionsundervisning; religiös; sekulär; multireligiöst; mångkulturellt; inkludering; religionslitteracy.;

    Sammanfattning : Syftet med denna kunskapsöversikt är att besvara frågeställningen : ● Vilka didaktiska val är att föredra i ett mångkulturellt samt mångreligiöst klassrum för att motverka de svårigheter och problematik som finns inom religionsundervisningen? Kunskapsöversikten är riktad till blivande och verksamma lärare då den arbetar mot en större kunskap som pedagog för att motverka konflikter och osäkerhet i relation till religionsundervisningen i ett mångreligiöst klassrum. Vi har sökt efter våra sökord på både engelska och svenska via olika databaser tagit fram relevant forskning och därtill viktiga avhandlingar och böcker. LÄS MER

  4. 4. Bibliotekens möjligheter och begränsningar kopplat till digitalisering och bibliotekens webbsidor : Med fokus på digitalisering och barn och unga.

    Master-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för ABM

    Författare :Madeleine Gustafsson; [2021]
    Nyckelord :Library; Digitalization; Children and young people; E-books; Web design; Website; Internet; Usability; bibliotek; digitalisering; barn och unga; e-böcker; webbdesign; webbplats; webbsida; internet; användbarhet;

    Sammanfattning : In Sweden, political decision-makers assume that digitalization has become part of people’s everyday lives and look at its possibilities. In 2017, a new digitalization strategy was formed by the government. The main goal is to improve the digital competence of Sweden’s residents and confidence in the digital society. LÄS MER

  5. 5. De mänskliga rättigheterna i läromedel : En innehållsanalys av digitala och tryckta läromedel

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå,

    Författare :Jessika Stefansson; Madeleine Jeppsson; [2021]
    Nyckelord :Mänskliga rättigheter; deliberativa samtal; Dewey; läromedel; innehållsanalys;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att bidra med kunskap hur läromedel inom samhällskunskap skildrar de mänskliga rättigheterna för årskurserna 1–9 och gymnasiekursen Samhällskunskap 1 samt hur progressionen ser ut mellan åldersblocken. Forskningsfrågorna som besvaras är följande: Med vilka begrepp och i vilket sammanhang presenteras de mänskliga rättigheterna i läromedlen? På vilket sätt och i vilken omfattning uppmuntrar läromedel till deliberativa samtal? Hur ser progressionen ut mellan de olika årskurserna rörande begrepp, sammanhang och uppmuntran till deliberativa samtal?    I studien har det gjorts en kvalitativ innehållsanalys av åtta läromedel: två för årskurs 1–3, två för årskurs 4–6, två för årskurs 7–9 samt två för gymnasiekursen Samhällskunskap 1. LÄS MER