Sökning: "Magazine Café"
Visar resultat 1 - 5 av 22 uppsatser innehållade orden Magazine Café.
1. Sexigt smala kvinnor och muskulösa överordnade män : En kvantitativ och kvalitativ undersökning av svenska modemagasins porträttering av män och kvinnor – före och efter #MeToo
M1-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humanioraSammanfattning : Expansive campaigns followed each other in the 2010s – #EverydaySexism, No More Page 3 and #Metoo. The latter movement had a major impact in October 2017 in connection with Alyssa Milano's tweet in which she called on women who had fallen victim to sexual harassment or abuse to respond to "MeToo". LÄS MER
2. ”Terapi och testosteron i symbios, manlighet 2.0” : En kvalitativ studie i att göra maskulinitet i livsstilsmagasinet Café Magazine
Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humanioraSammanfattning : Denna uppsats har syftat till att undersöka hur maskulinitet görs i omslagsintervjuerna i Café Magazine under åren 2015 och 2020. Analysen har utgått från Raewyn Connells och Ylva Elvin-Nowak & Heléne Thomssons teorier kring maskulinitet och att kön är något som görs, snarare än något som är. LÄS MER
3. Sex med två tjejer eller göra upp med den skeva machokulturen - En komparativ studie om hur män och maskulinitet representeras i livsstilsmagasinet Cafés omslag 2003 respektive 2019.
Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för kultur och samhälle (KS)Sammanfattning : Syftet med den här studien har varit att undersöka och jämföra representationen av män och maskulinitet i livsstilsmagasinet Cafés omslag 2003 respektive 2019. Genom kvalitativ semiotisk analys och utifrån ett feministiskt perspektiv har vi studerat 5 omslag från 2003 och 5 omslag från 2019. LÄS MER
4. TANDKRÄMSVITA LEENDEN FUNGERAR INTE PÅ MASKULINA MÄN : En kvalitativ text- och bildanalys av hur begreppet kön speglas i svenska tidningsmagasin och i svenska läroböcker
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälleSammanfattning : My study focuses on how two Swedish newspaper magazines choose to portray men and women in their biggest reportage. Since we live in a society that is built around old standards, it is interesting to see if the magazines try to look beyond the norms about what is male and what is female or if the papers choose to follow the standards to attract readers. LÄS MER
5. Den starka kvinnan och den mjuka mannen
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikation; Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikationSammanfattning : This bachelor thesis in journalism explores how gender and gender roles are being portrayed in profile interviews in the two Swedish lifestyle magazines Elle and Café. Elle is a magazine that is marketed towards women, and Café is a magazine marketed towards men. In every issue, there is a profile interview portraying a famous person. LÄS MER