Sökning: "Magisteruppsats kvantitativ"

Visar resultat 1 - 5 av 30 uppsatser innehållade orden Magisteruppsats kvantitativ.

  1. 1. Frivillig revision i mikroaktiebolag: En explorativ studie om konkurser i små aktiebolag under perioden 2011-2020

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Linn Rinwipha Khianpanya; Grewal Ravinder; [2023-08-29]
    Nyckelord :frivillig revision; konkurs; mikroföretag; små aktiebolag; revisionsplikt;

    Sammanfattning : Bakgrund och problem: Sverige var en av de sista länderna i Europeiska unionen (EU) att införa frivillig revision och är en av de mest restriktiva länderna vad gäller gränsvärden för revisionsplikten. Motiveringen till avskaffandet av revisionsplikten var främst kostnadsbesparingar och ökad effektivitet hos små aktiebolag. LÄS MER

  2. 2. Valutafluktuationer på den svenska aktiemarknaden : Hur påverkar värdet på den svenska kronan den svenska aktiemarknaden?

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för management (MAN)

    Författare :Nils Jadelind; Emil Johansson; [2023]
    Nyckelord :Exchange rates; OMXS30; Stock returns; Stock index; Exchange index; Regression analysis; KIX-index; OMXS30; Valutakurser; Aktieavkastning; Aktieindex; Valutaindex; Regressionsanalys; KIX-index;

    Sammanfattning : Magisteruppsats, civilekonomprogrammet Titel: Valutafluktuationer på den svenska aktiemarknaden Bakgrund: Aktiemarknaden och växelkurserna är två avgörande komponenter i världsekonomin. Aktiemarknaden kan påverkas av förändringar i valutakurser, vilket gör det viktigt att förstå hur den fungerar, för att sedan kunna göra smarta investeringsval. LÄS MER

  3. 3. Borta bra men hemma bäst : En studie om distansarbete

    Magister-uppsats, Mälardalens universitet/Akademin för ekonomi, samhälle och teknik

    Författare :Yasemin Tuhral; Hanna Kjell; [2022]
    Nyckelord :Distansarbete; Motivation; Kontroll; Relation; Arbetsrätt;

    Sammanfattning : Datum:            28 AUG 2022 Nivå:               Magisteruppsats Akademi:         Akademin för Ekonomi, Samhälle och Teknik, Mälardalens Högskola Författare:      Hanna Kjell                  Yasemin Tuhral (95/03/27)                    (96/02/13) Titel:                Borta bra men hemma bäst? En studie om distansarbete Handledare:    Magnus Lindersöm Nyckelord:      Distansarbete, Motivation, Kontroll, Relation, Arbetssätt Forskningsfrågor:   Hur upplever arbetstagare den snabba arbetsförändring som har skett med anledning av Covid-19? Vilka diskurser dök upp i medierapporter om distansarbete under Covid-19?   Syfte:               Syftet med denna studie är att fördjupa förståelsen för hur en radikal organisationsförändring påverkar arbetstagares syn på distansarbete. Studien ämnar även att undersöka den mediala framställningen av distansarbete kopplat till Covid-19. LÄS MER

  4. 4. Norrmäns syn på svecismer i det norska språket

    Magister-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för nordiska språk

    Författare :Karina Rumjantseva; [2021]
    Nyckelord :attityder; lånord; språkkontakt; svecismer; grannspråk; svenska; norska;

    Sammanfattning : Denna magisteruppsats behandlar norrmäns attityder till svenska låneord (svecismer) inom det norska språket. Undersökningens fokus ligger i högre grad på informanternas vardagliga talspråk och i mindre grad på deras skriftspråk (bokmål). LÄS MER

  5. 5. Den nya butiksupplevelsen online : Hur kundupplevelsen i liveshopping kan designas för att leda till högre köpintentioner

    Magister-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för ekonomisk och industriell utveckling; Linköpings universitet/Filosofiska fakulteten

    Författare :Sofia Pettersson; Stridsman Jenny; [2021]
    Nyckelord :Live shopping; Customer experience; Touch points; Purchase intentions; Personal sales; Influencer marketing.; Liveshopping; Kundupplevelse; Kontaktpunkter; Köpintentioner; Personlig försäljning; Influerad marknadsföring;

    Sammanfattning : Introduktion: Att skapa en stark kundupplevelse har inom de senaste åren blivit en fokuspunkt inom marknadsföring bland både ledande företag och forskning. De flesta studier inom kundupplevelse har behandlat kundupplevelsen i fysisk handel och inom e-handeln. LÄS MER