Sökning: "Mahler"
Visar resultat 1 - 5 av 14 uppsatser innehållade ordet Mahler.
1. Att gestalta klaverutdrag : operarepetitörens perspektiv
Magister-uppsats, Stockholms konstnärliga högskola/Institutionen för operaSammanfattning : En repetitör är en pianist vars uppgift är att musikaliskt instudera sångarnas partier, både i utbildningssammanhang och i professionella sammanhang inför föreställningar. Det tillkommer spel under sceniska repetitioner, orkesterspel under föreställning och repetitionsdirigering. LÄS MER
2. Gustav Mahler’s First Trombone
Master-uppsats, Göteborgs universitet/Högskolan för scen och musikSammanfattning : This thesis project will explore the development of performance practice, sound and style since the 1st trombone solo in Mahler’s Third Symphony. My research into topics such as instrument design, conductors and recording technology will hopefully show how and why the performance of this excerpt has developed over the last century. LÄS MER
3. Mot det rena ljudets filosofi : En studie om musikens språklikhet
M1-uppsats, Södertörns högskola/Institutionen för kultur och lärandeSammanfattning : This essay seeks to expand an understanding of the connection between the young Walter Benjamin’s essay “On Language as Such and on the Language of Man” and Theodor Adornos philosophy of music and philosophy as such. The essay attempts to trace how Adorno transforms Benjamin’s theory of the Divine Name into his musical theory of music as pure sound by demonstrating that the connections are visible throughout his major philosophical works as Negative Dialectics and Aesthetic Theory. LÄS MER
4. Gustav Mahlers symfoniska tid och rum : En studie om Symfoni No.1 i D-dur
Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för musikvetenskapSammanfattning : This essay will explore Gustav Mahler’s treatment of time and space in his First Symphony by processing his experiences and memories into the music. In the music analysis, I will argue for and categorize the use of breakthrough as Mahler’s attempt to use his music as a key to create “another world” beyond the irreversible time and space. LÄS MER
5. Sångcykler, språk och scenpoesi – två sätt att hantera sångcykelns språkbarriär
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Högskolan för scen och musikSammanfattning : Detta arbete fokuserar på två olika metoder att göra texten i en sångcykel mer tillgänglig för en publik som inte har sångcykelns språk (i detta fall tyska) som sitt modersmål. Den första metoden är att framföra den ena sångcykeln på originalspråk understödd med ett översättningsblad, och med svensk scenpoesi mellan sångerna. LÄS MER