Sökning: "Maja Erlandsson"

Hittade 3 uppsatser innehållade orden Maja Erlandsson.

  1. 1. Hemmaföräldrars perspektiv på förskolan : En kvalitativ studie om hemmaföräldrars föreställningar om förskolan som arena för barns sociala utveckling.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Maja Erlandsson; Beatrice Jansson; [2021]
    Nyckelord :Home parents; Social development; Preschool; Norm; Power; Norm criticism; Hemmaföräldrar; Social utveckling; Förskola; Norm; Makt; Normkritik;

    Sammanfattning : Studiens intention är att bidra med föreställningar om förskolan som den kan utgå från för att förbättra sin verksamhet och undervisning. Syftet är därför att synliggöra de föreställningar som finns hos några hemmaföräldrar om förskolan som arena för barns sociala utveckling i relation till deras hemmaomsorg. LÄS MER

  2. 2. Det ambivalenta uppdraget : Förskollärares och specialpedagogers syn på roller och uppdrag gällande dokumentation och bedömningspraktik

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

    Författare :Maja Erlandsson; Christina Gustafsson; [2019]
    Nyckelord :specialpedagogik; bedömning; diskursanalys; dokumentation; förskollärare; kvalitativ intervju; observation; specialpedagog; yrkesroller;

    Sammanfattning : Syftet med föreliggande studie är att undersöka förskollärares och specialpedagogers roller och uppdrag gällande förskolans bedömningspraktik och dokumentation samt vilka konsekvenser de olika yrkesrollernas uppfattning och agerande får för barn i behov av särskilt stöd. Mot bakgrund av ett antal indikatorer som pekar på ett ökat bedömningsfokus i allt lägre åldrar undersöks vilka eventuella skillnader i synen på observation, dokumentation och bedömning som framkommer beroende på profession. LÄS MER

  3. 3. Lust att lära - att tända en eld : åtta pedagogers syn på motivation och skapandet av lusten att lära hos elever i grundskolans tidigare år

    Magister-uppsats, Sektionen för Lärarutbildning; Sektionen för lärande och miljö

    Författare :Betty Johansson; Maja Erlandsson; [2011]
    Nyckelord :Affekter; feedback; förhållningssätt; grundskola; kontroll; lust; relevans; motivation; motivationsformer; mål; self-efficacy;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att förstå vilken syn pedagoger i skolans tidigare år har på begreppet motivation, samt hur de förhåller sig till arbetet med att skapa och stärka elevens motivation till skolarbetet. Undersökningen lyfter en rad olika aspekter som påverkar vilken motivation som väcks hos eleven och har särskilt fokus på följande faktorer; utmanande aktiviteter, kontroll, vilja, känslor och affekter, lärarens förhållningssätt, feedback, självkänsla, relevans, meningsfullhet och mål. LÄS MER