Sökning: "Malmö högskola- modersmålsundervisning"

Visar resultat 1 - 5 av 41 uppsatser innehållade orden Malmö högskola- modersmålsundervisning.

  1. 1. Kunskapskrav och villkor för lärande: En analys av styrdokument för arabiska som modersmål

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Kheder Havindar; [2017]
    Nyckelord :arabiska; diglossi; kunskapskrav; modersmålsundervisning;

    Sammanfattning : Syftet är att undersöka kunskapskraven i arabiska som modersmål i grundskolan i Sverige. För att uppnå syftet ställs följande tre forskningsfrågor: 1. Hur förhåller sig kunskapskraven i arabiska som modersmål enligt Lgr11 till elevernas förutsättningar till språkinlärning av arabiska som minoritetsspråk i Sverige. 2. LÄS MER

  2. 2. Modersmålsundervisning i ålders- och kunskapsblandade klasser

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Hui Eriksson; [2017]
    Nyckelord :Modersmålsundervisning; kunskapsblandad klass; åldersblandad klass;

    Sammanfattning : Forskning har visat att goda kunskaper i modersmål även har ett samband med goda studieresultat i skolan. Över de senaste åren har invandringen ökat och därför är ämnet högaktuellt. Syftet med studien är att förstå mer om hur modersmålslärare uppfattar undervisningen i kunskaps- och åldersblandade klasser. LÄS MER

  3. 3. Språkutveckling som ett redskap för utveckling av ämneskunskap för elever med svenska som andraspråk

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Yousef Ali Issa Alaa; [2017]
    Nyckelord :Flerspråkiga elever; Modersmål; Nyanlända; Studiehandledning; Flerspråkiga elever; Modersmål; Nyanlända; Studiehandledning;

    Sammanfattning : Syftet med examensarbetet är att beskriva hur samarbetet mellan ämneslärare och modersmålslärare fungerar på två skolor. Med detta syfte ingår det att studera vilka arbetsformer som lärarna använder för att hjälpa elever med svenska som andraspråk och nyanlända med att utveckla ämneskunskap i enlighet med skolan styrdokument. LÄS MER

  4. 4. Modersmålets betydelse för andraspråkselevers andraspråksinlärning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Qendresa Gashi Jonuzi; Marieh Ferriera; [2017]
    Nyckelord :additiv tvåspråkighet; andraspråksinlärning; flerspråkig; halvspråkig; modersmål; modersmålsundervisning; sociokulturellt perspektiv; tvåspråkig;

    Sammanfattning : Syftet med vår studie är att öka kunskapen om vilka attityder lärarna har till modersmålets betydelse för andraspråkselevers andraspråksinlärning.Vi anser att det kan vara problematiskt för andraspråkselever att utvecklas i samma takt som sina klasskamrater som har svenska som modersmål. LÄS MER

  5. 5. Modersmålslärares och klasslärares syn på samarbete

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Ann-Sofie Nilsson; [2015]
    Nyckelord :Andraspråk; förstaspråk; modersmål; modersmålsundervisning; samarbete; studiehandledning; svenska som andraspråk;

    Sammanfattning : Modersmålslärare och klasslärares syn på samarbete .... LÄS MER