Sökning: "Mariana Alexis"

Hittade 3 uppsatser innehållade orden Mariana Alexis.

  1. 1. Icke-farmakologiska interventioner som reducerar preoperativ oro och ångest hos föräldrar till barn som ska genomgå kirurgi : En systematisk litteraturstudie

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för hälso- och vårdvetenskap (HV)

    Författare :Mariana Alexis; Österberg Martin; [2021]
    Nyckelord :Anxiety; intervention; nurse anesthesia; parent; pediatric surgery; preoperative preparation; worry.; Anestesisjuksköterska; barnkirurgi; intervention; förälder; oro; preoperativa förberedelser; ångest.;

    Sammanfattning : Bakgrund: Hälften av samtliga föräldrar upplever ångest inför att barnet ska genomgå anestesi. Preoperativ oro och ångest hos föräldrar kan exempelvis bero på att operationsmiljön upplevs skrämmande och att barnet kan tänkas uppleva smärta under vårdförloppet, men kan även relateras till anestesiinduktion och den separation från barnet som uppkommer härvid. LÄS MER

  2. 2. Hälsofrämjande interventioner för patienter med kronisk hjärtsvikt

    Kandidat-uppsats, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsovetenskap

    Författare :Mariana Alexis; Elvira Ohlsén; [2018]
    Nyckelord :Kronisk hjärtsvikt; omvårdnadsinterventioner; icke-farmakologiska interventioner; livskvalité; hälsa;

    Sammanfattning : Bakgrund: hjärtsvikt är ett stort folkhälsoproblem som har ett progressivt tillstånd och hög mortalitet. För närvarande finns det inte något botemedel mot hjärtsvikt, och dålig prognos har förknippats med dålig hälsorelaterad livskvalitet hos hjärtsviktpatienter. LÄS MER

  3. 3. Musikens betydelse i TV-reklam : En analys av jingel, bekant och obekant musik

    Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Akademin för humaniora, utbildning och samhällsvetenskap

    Författare :Odyssa Mousa; Mariana Alexis; [2011]
    Nyckelord :Surveystudie; TV-advertising; Music; Commercials; Music in commercials;

    Sammanfattning : This essay examines the communication value of music in television advertising. It studies different forms of music and whether these forms contribute positively or negatively to how television advertising is perceived and remembered. The forms are jingle, familiar song and unfamiliar song. LÄS MER