Sökning: "Marianne Persson"

Visar resultat 1 - 5 av 11 uppsatser innehållade orden Marianne Persson.

  1. 1. Hur personer med ADHD upplever kontakten med vården

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för vårdvetenskap

    Författare :Marianne Persson; Jenny Eriksson; [2021]
    Nyckelord :Attention deficit hyperativity disorder; personlig upplevelse; vård; information; personal experience; healthcare; information;

    Sammanfattning : Bakgrund: ADHD (Attention deficit hyperactivity disorder) är en neuropsykiatriskfunktionsnedsättning som kännetecknas av stora uppmärksamhetssvårigheter,impulsivitet och överaktivitet. Symtom skapar konsekvenser i vardagslivets olikaområden som studier, arbetsliv, fritid, familjeliv och relationer som påverkas i olikagrad beroende på individens symtombild. LÄS MER

  2. 2. Hur personer med ADHD upplever kontakten med vården

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för vårdvetenskap

    Författare :Jenny Eriksson; Marianne Persson; [2021]
    Nyckelord :Attention deficit hyperativity disorder; personlig upplevelse; vård; information; personal experience; healthcare; information;

    Sammanfattning : Bakgrund: ADHD (Attention deficit hyperactivity disorder) är en neuropsykiatrisk funktionsnedsättning som kännetecknas av stora uppmärksamhetssvårigheter, impulsivitet och överaktivitet. Symtom skapar konsekvenser i vardagslivets olika områden som studier, arbetsliv, fritid, familjeliv och relationer som påverkas i olika grad beroende på individens symtombild. LÄS MER

  3. 3. Att förstå, kunna och vilja arbeta med teknik i förskolan : En kvalitativ studie om fyra förskollärares förutsättningar för teknikundervisning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Marianne Gallardo; Krestina Persson; [2018]
    Nyckelord :teknik; teknikundervisning; förskola; förskollärare; IKT;

    Sammanfattning : I förskolans läroplan finns tre mål som rör ämnet teknik. Forskning visar dock att förskolor behandlar ämnet teknik mer eller mindre omfattande ute i verksamheterna. LÄS MER

  4. 4. Läsinlärning utifrån olika metoder : - En studie av hur lärare på två olika skolor arbetar med läs- och skrivinlärning i årskurs 1.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Marianne Persson; [2017]
    Nyckelord :Learning to read; learning to write; reading and writing methods; working methods; learning requirements; assessment support; Läsinlärning; skrivinlärning; läs- och skrivmetoder; arbetssätt; kunskapskrav; bedömningsstöd;

    Sammanfattning : In view of the new compulsory assessment support and the added learning requirements in the curriculum, the aim of this study is to investigate how teachers work with teaching reading and writing in grade 1 in relation to the method used in the school. The study uses interviews as a method to answer the questions. LÄS MER

  5. 5. Elever i matematiksvårigheter : - En studie om hur skolan arbetar för att hjälpa och motivera elever som är i behov av särskilt stöd.

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA)

    Författare :Lina Kristiansson; Marianne Persson; [2017]
    Nyckelord :Differentiering; exkludering; hjälpinsatser; inkludering; matematiksvårigheter; åtgärdsprogram;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur några utvalda skolor arbetar med elever som är i behov av särskilt stöd vid matematikundervisningen. I studien används observationer av lektioner och intervjuer med lärare samt specialpedagog som metoder för att få svar på våra frågeställningar. LÄS MER