Sökning: "Market SECTOR"
Visar resultat 36 - 40 av 2414 uppsatser innehållade orden Market SECTOR.
36. Financial Strategies of Real Estate Companies in Sweden : Navigating Economic Cycles
Master-uppsats, KTH/Fastighetsföretagande och finansiella systemSammanfattning : The real estate sector has been heavily impacted by rising inflation and subsequent interest rate increases. This is placing pressure on all real estate companies with higher levels of debt. The rising interest rates are leading to increased costs and making it more challenging for these companies to refinance their loans. LÄS MER
37. Exploring the solar park market in Lower Saxony : Implications on foreign companies’ entry strategies
Master-uppsats, Linköpings universitet/Industriell miljöteknikSammanfattning : To meet the European Union’s target of climate neutrality by 2050 ambitious measures need to be taken. The electricity sector is one of the largest contributors to greenhouse gas emissions globally, which makes it an important sector to decarbonize. For this to happen, fossil fuels must be replaced by renewable energy sources. LÄS MER
38. Molnmigration efter Schrems II: Utmaningar och möjligheter
Kandidat-uppsats, Luleå tekniska universitet/Institutionen för system- och rymdteknikSammanfattning : År 2020 meddelade Europeiska domsstolen den så kallade Schrems II-domen som komplicerar hur europeiska verksamheter får använda amerikanska molntjänstleverantörer på grund av oförenliga lagar och regleringar mellan USA och EU vid hantering av känsliga uppgifter. Eftersom amerikanska molntjänstleverantörer dominerar den europeiska marknaden lever många verksamheter i en osäkerhet om de kan fortsätta använda deras verksamhetskritiska molntjänster. LÄS MER
39. Longtail-fenomenet i svenskdagligvaruhandel : En kvantitativ studie av försäljningskoncentrationen i den svenska dagligvaruhandelns e-handel jämfört med fysisk handel.
Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för marknadsföring och turismvetenskap (MTS)Sammanfattning : Bakgrund: Med digital utveckling ökar användandet av digitala kanaler för att köpa produkter. Utvecklingen sätter ökad press på handeln att utveckla sitt digitala erbjudande. Problemformulering: Förutsättningarna att driva handel skiljer sig åt online jämfört med offline, sett både ur perspektiv från återförsäljare och köpare. LÄS MER
40. Hur oförväntade makroekonomiska svängningar påverkar aktiemarknadens branschindex : En komparativ analys mellan Sverige, Danmark, Finland och Tyskland
Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Nationalekonomi; Linköpings universitet/Filosofiska fakultetenSammanfattning : Med bakgrund till det ökade intresset för aktier och dagens ekonomiska läge är det högst aktuellt att undersöka relationen mellan makroekonomiska svängningar och aktiepriserna på den svenska börsen. Det finns flera teorier som försöker förklara hur aktiepriser förändras, en allmän slutsats är att externa faktorer påverkar priset genom oförväntade händelser. LÄS MER