Sökning: "Marknadsföring skolor"

Visar resultat 11 - 15 av 51 uppsatser innehållade orden Marknadsföring skolor.

  1. 11. Den sociala dimensionen av gymnasieskolors marknadsföring : En studie om gymnasieskolors hemsidor

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Adam Eriksson; [2015]
    Nyckelord :Gymnasium; hemsida; sociala strukturer; kritisk diskursanalys;

    Sammanfattning : Denna uppsats har studerat sex gymnasieskolor i Uppsalas hemsidor med syfte attundersöka och jämföra gymnasieskolors strategier i konkurrensen om elever i Uppsalagenom att analysera relationen mellan deras marknadsföring via hemsidor och deraspositioner i elevrekryteringens sociala struktur som tidigare studier visat på. Denteoretiska utgångspunkten utgår från utbildningssociologen Bourdieus begreppsarsenaldär begreppet strategi har varit det mest centrala begreppet. LÄS MER

  2. 12. Betygsinflation i gymnasieskolan

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Statsvetenskapliga institutionen

    Författare :Amanda Eriksson; [2015]
    Nyckelord :betygsinglation; gymnasieskolan; gymnasiet; betyg; betygsbedömning; skola; kvantitativ;

    Sammanfattning : Den svenska gymnasieskolan har sedan 1997 upplevt en betygsinflation, då de genomsnittliga betygen har ökat trots att internationella studier visar på att kunskapsnivån har sjunkit. Tidigare forskning menar att denna betygsinflation inte är jämt fördelad utan skiljer sig mellan olika skoltyper, så som huvudman, skolstorlek och inriktning. LÄS MER

  3. 13. Vinnarskolor & Förlorarskolor : En kritisk stuide av vithet i skolorganisationer

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Institutionen för samhällsvetenskaper

    Författare :Do Willy; Nechma Yasmine; [2015]
    Nyckelord :School Market; Segregation; Winning Schools; Losing Schools; Postcolonialism; Bourdieu; Intersectionality; Organization Theory; Skolmarknad; Segregation; Vinnarskolor; Förlorarskolor; Postkolonialism; Bourdieu; Intersektionalitet; Organisationsteori;

    Sammanfattning : Uppsatsen tar ett avstamp i studier av den svenska skolmarknaden. Med företagen som ideal förmås skolorna att med uppgifterna som producenter konkurrera om elever som tar rollen som kunder. Marknadsföringen och synligheten i media blir en förutsättning för överlevnad på denna marknad. LÄS MER

  4. 14. Vägen till läraryrket - en kvantativ studie om förbättrade informationsvägar från Lärarutbildningsnämnden.

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikation

    Författare :Malin Lundahl; [2014-02-13]
    Nyckelord :lärarstudenter; marknadsföringsinsats; genus; status; uses- and gratifications;

    Sammanfattning : Titel: Vägen till läraryrket - en kvantativ studie om förbättrade informationsvägar från Lärarutbildningsnämnden. Författare: Malin Lundahl Uppdragsgivare: Lärarutbildningsnämden, LUN. Kurs: Examensarbete i Medie- och kommunikationsvetenskap vid institutionen för journalistik, medier och kommunikation. LÄS MER

  5. 15. Vad lockar elever att söka till det Musikestetiska programmet?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Ingrid Jansson; [2014]
    Nyckelord :Gymnasievalet; Påverkansfaktorer; Stress; SYV;

    Sammanfattning : Syftet med min studie har varit att skapa ökad insikt om vad som påverkar elever att söka till det Musikestetiska programmet. Jag har också velat bidra till ökad förståelse för elevers tankar och känslor generellt inför gymnasievalet och vilka yttre faktorer som kan tänkas påverka dem inför detta. LÄS MER