Sökning: "Martha Grund"

Visar resultat 1 - 5 av 13 uppsatser innehållade orden Martha Grund.

  1. 1. En kvalitativ studie om mejerikooperativet Arlas upplevda legitimitet hos unga konsumenter med utgångspunkt i hållbarhetsrapporten från 2021

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Företagsekonomi

    Författare :Emma Mattsson; Martha Rubensson; [2022]
    Nyckelord :Sustainability reporting; Stakeholders; Consumer perception; Legitimacy theory; CSR; Environmental information; Hållbarhetsrapportering; Intressenter; Konsumentuppfattning; Legitimitet; CSR; Miljömässig information;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med detta examensarbete är att skapa förståelse för hur det miljömässiga innehållet i mejerikooperativet Arlas hållbarhetsrapport för 2021 påverkar unga konsumenters uppfattning om företaget med utgångspunkt i legitimitetsteorin. Metod: Studien utgår från en kvalitativ forskningsmetod där datainsamling har skett genom semistrukturerade intervjuer med tolv mejerikonsumenter. LÄS MER

  2. 2. Att tala spanska i spanskundervisning : Omständigheter som påverkar lärarnas val av språk

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Martha Jakobsson; [2021]
    Nyckelord :arbetsspråk; moderna språk; muntlig färdighet; muntlig interaktion; spanskaklassrum;

    Sammanfattning : Lärarnas muntliga kommunikation på spanska är viktigt för att leda eleverna till att kunna förstå språkets logik och tala det. Men forskningen har visat att arbetet är utmanande för lärare även om det är oklart varför. LÄS MER

  3. 3. "Klart du är en tjej. Du har ju långt hår med flätor och kjolar" : Hur kön görs i Camilla Gisslows roman Jag har ingen historia, jag har ett liv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Charlie Nilsson; [2019]
    Nyckelord :Identitet; litteratur; värdegrund; Nussbaum; genus; kön; Langmann; tolererande subjekt;

    Sammanfattning : Uppsatsen undersöker hur Camilla Gisslows roman Jag har ingen historia, jag har ett liv (2016) kan användas i svenskundervisningen utifrån skolans värdegrund samt hur den kan möjliggöra, som Elisabeth Langmann benämner det, tolererande subjekt. Utvalda delar av romanen analyseras utifrån Judith Butlers teori om hur kön görs, vilka ligger till grund för de didaktiska implikationerna. LÄS MER

  4. 4. Fängslande roman som främjar medmänsklighet : En intersektionell analys av romanen Orange is the New Black : mitt år i ett kvinnofängelse ur ett didaktiskt perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Hanna Pedersen; [2019]
    Nyckelord :Orange is the New Black; intersektionalitet; Cultivating humanity; självbiografi; etnicitet; kön; klass;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att analysera det självbiografiska verket Orange is the New Black : mitt år i ett kvinnofängelse (2010) författad av Piper Kerman utifrån dels ett intersektionellt perspektiv och dels utifrån Martha C. Nussbaums begrepp Cultivating humanity som handlar om hur vi ska utbilda människor till att bli goda världsmedborgare. LÄS MER

  5. 5. Den saudiska kvinnans rätt till frihet : en kvalitativ studie av Saudiarabiens uppföljningsrapport för CEDAW och ”women for reform”:s skuggrapport

    L2-uppsats, Lunds universitet/Mänskliga rättigheter

    Författare :Karna Åkesson; [2018]
    Nyckelord :Kvinnor; Saudiarabien; CEDAW; Förmyndarskap; Kapacitetslista; Social Sciences;

    Sammanfattning : Syftet med uppsatsen är att ge en ökad förståelse för de saudiska kvinnornas rätt till frihet genom ratificeringen av CEDAW. Martha C Nussbaums teori om ett värdigt mänskligt liv genom hennes kapacitetslista har använts som grund för att granska kvinnors rättigheter i Saudiarabien och om de anses leva ett värdigt mänskligt liv. LÄS MER