Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 112 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. ”INGEN VILL JU HA EN SHORT GUY”. En kvalitativ intervjustudie om hur unga män uppfattar och upplever sig påverkas av utseendenormer på Instagram

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikation

    Författare :Cornelia Nilsson; Claudia Saksa; [2024-03-12]
    Nyckelord :Utseendeideal; skönhetsideal; sociala medier; Instagram; unga män; påverkan; hegemonisk maskulinitet;

    Sammanfattning : Throughout history, beauty ideals have existed as a societal construct, but the recent phenomenon lies in the rapid and widespread dissemination of these ideals through social media. Platforms like Instagram encourage user interaction, fostering a specific type of content. LÄS MER

  2. 2. “/. /This generation is ready to change/. /” : En diskursanalytisk studie om kvinnans konstruktion, positionering och plats samt hennes budskap kring dessa

    Kandidat-uppsats, Mälardalens universitet/Akademin för hälsa, vård och välfärd

    Författare :Amelie Florin; [2023]
    Nyckelord :genus; makt; konstruktion; diskursanalys;

    Sammanfattning : Denna studie syftar till att undersöka hur yngre kvinnor konstruerar sociala kategorin ´kvinna´, positioneringen av kvinnan gentemot mannen samt vilket/vilka politiska budskap som yttras kring kvinnan i dagens samhälle. Det empiriska materialet består av transkriberade låttexter av kvinnor i 20–30 års åldern inhämtande från kontexten av sociala media plattformen Tiktok. LÄS MER

  3. 3. The Self-improvement Project : A theoretical analysis on self-discipline & hegemonic masculinity

    Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Sara Felldin Svensson; Lina Hallberger; [2023]
    Nyckelord :Self-improvement; discourse; discipline; hegemonic masculinity; transnational business masculinity;

    Sammanfattning : While the idea of self-help has historically been associated with women the growing popularity of online self-improvement groups has attracted both sexes. The growing popularity of people like Jordan Peterson and Andrew Tate - who speak of the importance of self-improvement alongside anti-feminist rhetoric - within the Manosphere online community also shows a trend of self-improvement moving towards a male audience. LÄS MER

  4. 4. "Mitt kön har inget med min utbildning att göra" : En studie av klass, kön och reproduktion av maskulinitet i gymnasieskolan

    Kandidat-uppsats, Luleå tekniska universitet/Institutionen för ekonomi, teknik, konst och samhälle

    Författare :Veronica Ullberg; [2023]
    Nyckelord :masculinity; working class; middle class; students; high school; maskulinitet; arbetarklass; medelklass; elever; gymnasieskola;

    Sammanfattning : The purpose of the study is to investigate high school students’ attitude towards masculinity, and whether the attitude differs depending on the students’ class background and gender. The study has been conducted through a quantitative method where paper surveys have been distributed to a school in Norrbotten county. LÄS MER

  5. 5. "Jag tror inte att han går på östrogen" : En kvalitativ studie om normbrytande maskulinitetsuttryck i Hansacompagniets reklam

    Kandidat-uppsats, Malmö högskola/Institutionen för konst, kultur och kommunikation (K3)

    Författare :Lina Pukari; Oscar Kinnrell; [2023]
    Nyckelord :Representation; masculinity; gender; advertisement; genderblurring; Hansa; Representation; maskulinitet; genus; reklam; genderblurring; Hansa;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie har varit att studera hur normbrytande maskulinitetsuttryck representeras i Hansacompagniets reklambilder samt hur reklambilderna tolkas av en målgrupp av unga män. I studien valdes sju reklambilder till fokusgruppen, varav de fyra bilder som genererade mest reaktioner valdes för att vidare analyseras semiotiskt. LÄS MER