Sökning: "Matematiklärobok"

Visar resultat 1 - 5 av 14 uppsatser innehållade ordet Matematiklärobok.

  1. 1. Imitativa och kreativa uppgifter i matematikläroböcker : En studie om uppgifters olika typer av resonemang i en tryckt - och en digital matematiklärobok.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningssociologi

    Författare :Alice Bolkéus; [2023]
    Nyckelord :Imitativa resonemang; kreativa resonemang; Lithner; digitala läroböcker; matematik;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  2. 2. Lärarhandledningen som stöd för undervisningsom inkluderar de fem matematiska förmågorna

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Andreas Hellström; Siiri Laitinen; [2023]
    Nyckelord :lärarhandledning; läromedel; matematiklärobok; matematisk kompetens; matematiska förmågor;

    Sammanfattning : Sedan 2011 tar kursplanen i matematik upp fem förmågor som undervisningenska utveckla hos eleverna. Kompetenstänket har dock inte anammats fullt ut ipraktiken och då läromedel har en central roll i matematikundervisningen skullede kunna stödja lärares undervisning i detta hänseende. LÄS MER

  3. 3. Lärares upplevelser av undervisning i division : En kvalitativ studie om förespråkande läromedel

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå,

    Författare :Zainab Haider; frida johansson; [2021]
    Nyckelord :Division; laborativa material; läromedel; matematiklärobok;

    Sammanfattning : Syftet med den här studien har varit att undersöka hur lärare upplever elevers kunskaper i division samt om lärare förespråkar matematikläroboken eller de laborativa materialen vid undervisning i division. Vidare undersöks även anledningarna till lärarnas förespråkande samt hur de förankrar läroplanen i sin undervisning. LÄS MER

  4. 4. Stöd i matematikläroböcker för lärares kunskaper om vanliga strategier, felaktigheter och missuppfattningar hos elever

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Susanne Mellgren; [2021]
    Nyckelord :designprincip; matematiklärobok; läromedelsanalys;

    Sammanfattning : Matematikundervisning och lärarens lektionsplanering utgår ofta från en lärobok i matematik och matematiklektioner används ofta i stor utsträckning till enskilt arbete för elever. Samtidigt verkar en vanlig uppfattning vara att en bra lärare helt själv utformar och planerar sin undervisning. LÄS MER

  5. 5. Var är jag? : En studie om hur icke-västerländska etniciteter representeras och framställs i moderna matematikläroböcker

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå,

    Författare :Bella Anfelt; Ida Krantz; [2020]
    Nyckelord :Etnicitet; matematiklärobok; normer; innehållsanalys;

    Sammanfattning : Sedan revideringen av läroplanen 2011 ställs större krav på att skolan ska förmedla kunskaper och acceptans kring olika kulturer för att främja inkludering och jämställdhet. Med lärobokens centrala roll och matematikämnets många undervisningstimmar ämnar studien att undersöka hur just bilder i matematikläroböcker representerar och framställer icke-västerländska etniciteter. LÄS MER