Sökning: "Matematiklyftet"

Visar resultat 1 - 5 av 50 uppsatser innehållade ordet Matematiklyftet.

  1. 1. Hur har matematiklyftet påverkar verksamma förskolepedagogers självförmåga och kunskaper beträffande matematikundervisning? : En kvalitativ studie om matematiklyftets olika inverkan på verksamma pedagoger inom den svenska förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Veronica Bagge; Matilda Helmersson; [2023]
    Nyckelord :Matematiklyftet; Kompetensutveckling; Matematikundervisning; Självförmåga; Self-efficacy; Didaktiskt självförtroende; Förskola; Förskolepedagoger;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att få en bild över hur matematiklyftet har påverkat verksamma förskolepedagoger i Sverige. Metoden som nyttjats är en kvalitativ enkät, med kvantitativa inslag. Enkäten har publicerats i ett flertal olika förskolefora samt mejlats ut till rektorer i Sörmland. LÄS MER

  2. 2. Fortbildning för lärare- vad hände sen? : Grundskolelärares uppfattningar om implementering av fortbildning

    Magister-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap

    Författare :Johanna Indola Eklund; [2022]
    Nyckelord :Collaborative learning; general systems theory; phenomengraphic; primary school; teachers learning; teachers development; qualitative method.; Fenomenografisk; fortbildning; implementering; kollegialt utbyte; kvalitativ studie; samverkan; systemteori.;

    Sammanfattning : Fortbildning anordnas för grundskolelärare i syfte att utveckla undervisningen. Syftet med denna studie är att beskriva och analysera grundskolelärares upplevelse av kunskap från fortbildning och om kunskapen från fortbildningen används efter genomgången fortbildning. Studien är en kvalitativ studie med en fenomenografisk ansats. LÄS MER

  3. 3. Skolverkets bild av en god matematiklärare : En kvalitativ analys av Matematiklyftet för yrkesprogram och högskoleförberedande program för gymnasiet

    Master-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för ämnesdidaktik

    Författare :Mayckel Chamoun; [2022]
    Nyckelord :matematiklärare; lärarkunskaper; fortbildning; matematiklyftet; yrkesprogram; högskoleförberedande program;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  4. 4. Det matematiska samtalets betydelse för att stärka elevers matematiska förmåga : En kunskapsöversikt

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Maria Berntsson; Therese Brag; [2020]
    Nyckelord :kommunikativ matematikundervisning; taluppfattning; matematiskt samtal; representationer; resonemangsförmåga;

    Sammanfattning : Ett teoretiskt perspektiv som haft stor betydelse för svensk skola och dess pedagogiska inriktning är Vygotskys sociokulturella teori, vilken betonar betydelsen av social interaktion i undervisningen (Säljö 2017). Trots detta har traditionellt sett matematikundervisningen i svenska klassrum utgått från läroböcker och enskilt arbete (Drath 2011). LÄS MER

  5. 5. Lyfts frågorna i lyftet? : En studie i hur Skolverket modellerar frågor i Matematiklyftet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Jimmy Andersson; Mikael Andersson; [2019]
    Nyckelord :Frågor; Frågetyper; Matematiklyftet;

    Sammanfattning : Tidigare studier av matematik visar att lärare ofta ställer frågor som eftersöker korta svar.Detta gör att det saknas frågor som fokuserar på att eleverna resonerar, analyserar ochkommunicerar. Dessa typer av frågor bidrar till att nå en större matematisk utveckling föreleverna. LÄS MER