Sökning: "Matilda Fridh"

Hittade 3 uppsatser innehållade orden Matilda Fridh.

  1. 1. Studenters betalningsvilja för en koldioxidskatt

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för Urbana Studier (US)

    Författare :Johan Fridh; Matilda Andersson; [2022]
    Nyckelord :Willingness to pay; Contingent valuation method; New ecological paradigm; Transports; Carbon tax;

    Sammanfattning : Flygresor utrikes har ökat markant sedan 1990. För att begränsa utsläppen av växthusgaser kan andra transportmedel som tåg vara väsentliga för att ersätta flyg. Emellertid har ofta tågresor en längre restid och ett högre biljettpris. LÄS MER

  2. 2. Det varumärkesrättsliga användningstvånget i Sverige och i EU - en undersökning och analys av användningstvånget i nationell rätt och i gemenskapsrätt med en internationell utblick mot amerikansk rätt

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Juridiska institutionen

    Författare :Matilda Fridh; [2016]
    Nyckelord :EU-rätt; förmögenhetsrätt; immaterialrätt; varumärkesrätt; amerikansk varumärkesrätt; användningstvång.; Law and Political Science;

    Sammanfattning : Varumärkets växande betydelse för företagens framgång och värde, de effekter som varumärkesrätten har för en sund marknadskonkurrens och det stundande europeiska varumärkesrättsliga reformpaketet skapar flertalet potentiella infallsvinklar för en juridisk framställning. En av dessa är den grundläggande regeln om användningstvång, i synnerhet kravet på verkligt bruk däri, som ständigt varit föremål för diskussion. LÄS MER

  3. 3. Från Mont Blanc till Nacka Forum - en analytisk studie i möjligheten att registrera geografiska namn som varumärke

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Juridiska institutionen; Lunds universitet/Juridiska fakulteten

    Författare :Matilda Fridh; [2014]
    Nyckelord :Immaterialrätt; trade mark; varumärke; geografiska namn.; Law and Political Science;

    Sammanfattning : Som ett resultat av industrialiseringen ändrades varumärkets primära funktion efterhand till att gälla mer i relationen mellan konsumenter och företag. Den tekniska utvecklingen och globaliseringen har lett till en företagskultur där lokala handlare med lokal och i viss mån nationell kundkrets har ersatts av stora kedjor med världsomspännande försäljningsmöjligheter. LÄS MER