Sökning: "Matilda Lennartsson"

Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser innehållade orden Matilda Lennartsson.

  1. 1. Barns personliga integritet ur förskolepedagogers synvinkel : -

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Jessica Rasmusson; Matilda Lennartsson; [2022]
    Nyckelord :integritet; personlig integritet;

    Sammanfattning : Vi har genomfört en studie med syfte att undersöka på vilka sätt förskolepedagoger anser att de arbetar med att förmedlar förskolebarns rätt till personlig integritet i förskolan. För att kunna få svar på vårt syfte har vi utgått ifrån två frågeställningar “Hur förmedlar förskolepedagoger barns rätt till integritet till förskolebarn?”, “På vilka sätt resonerar förskolepedagoger om relationen mellan förskolans organisation och förskolebarns rätt till en personlig integritet?” Ett problem vi har uppmärksammat under vår verksamhetsförlagda utbildning är olika situationer när barn har sagt “nej” men att pedagogerna gått emot barnets egna röst. LÄS MER

  2. 2. ”Alltså jag ser ju mest positivt, ju mer jag ser desto mer positivt ser jag” : En kvalitativ intervjustudie om upplevelsen av frivilligt ensamstående föräldraskap via assisterad befruktning i Sverige

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för psykologi (PSY)

    Författare :Linnéa Jönsson; Matilda Lennartsson; [2020]
    Nyckelord :single mothers by choice; assisted reproduction; experience; support; network; treatment; thematic analysis; frivilligt ensamstående förälder; assisterad befruktning; upplevelse; stöd; nätverk; bemötande; tematisk analys;

    Sammanfattning : Syftet med den aktuella kvalitativa studien var att belysa frivilligt ensamstående föräldrars (FEF) upplevelser för att bidra till ökad förståelse och kunskap om hur det är att överväga, bli och vara FEF. Sju semistrukturerade intervjuer genomfördes och analyserades genom tematisk analys, vilket resulterade i fem huvudteman: Så upplevs FEF-skapet, Ta steget att bli FEF, Stöd från ett nätverk är viktigt som FEF, Hur FEF blir bemötta av sin omgivning och Tankar om framtiden. LÄS MER

  3. 3. Dörrkonfigurationens påverkan på flödet genom öppningar

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Avdelningen för Brandteknik

    Författare :Annie Lennartsson; Matilda Weyler; [2018]
    Nyckelord :Personflöde; utrymning; inåtgående dörrar; utåtgående dörrar; dörrstängare; pedestrian outflow; evacuation; inward doors; outgoing doors; free swinging door; Technology and Engineering;

    Sammanfattning : In most of the studies that are made for pedestrian flow through doors, reaserchers have just looked at the flow through oppenings without doors. This study aims to figure out how much impact the configuration of the door has on pedestrian flow. LÄS MER

  4. 4. Att lära sig läsa och skriva med ASL. En kvalitativ studie om lärares upplevelser av ASL i relation till läs- och skrivsvårigheter.

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för didaktik och pedagogisk profession

    Författare :Matilda Lennartsson; [2017-11-10]
    Nyckelord :Att skriva sig till läsning; läs- och skrivsvårigheter; läs- och skrivinlärning; IKT – Information- och kommunikationsteknik; dator; stödinsatser;

    Sammanfattning : Att lära elever läsa och skriva är två av skolans viktigaste uppdrag men vägen dit kan se olika ut för elever. Syftet med denna studie är att undersöka vilka möjligheter och svårigheter lärare i årskurs F-2 anser att ASL bidrar till när elever med läs- och skrivsvårigheter ska lära sig läsa och skriva. LÄS MER

  5. 5. Lärandet med och kring surfplattan : En studie om vilka lärandeperspektiv förskollärare och förskolebarn uttrycker om surfplattan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Institutionen för utbildningsvetenskap (UV)

    Författare :Johanna Fohlin; Matilda Lennartsson; [2014]
    Nyckelord :Surfplatta; förskola; samspel; sociokulturellt perspektiv;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att genom intervjuer med förskollärare få en inblick i hur de uppfattar barns lärande kring surfplattan. Barn kommer också att intervjuas och observeras för att se hur de uttrycker sig om sitt eget lärande och se om det framkommer ett lärande genom observationerna. LÄS MER