Sökning: "Mattsson"

Visar resultat 1 - 5 av 1228 uppsatser innehållade ordet Mattsson.

  1. 1. VÄLJARSTÖD OCH HALOEFFEKTEN I PERSPEKTIV: GRUPPTRYCK OCH GEOPOLITIK En kvantitativ studie av svenska kommuner

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Statsvetenskapliga institutionen

    Författare :Måns Mattsson; [2024-03-18]
    Nyckelord :Etnisk konkurrens; Invandring; Group threat-teorin; Haloeffekten; Social marginalisering; Fördomar;

    Sammanfattning : This paper aims to study the applicable nature of the haloeffect-hypothesis, built from theories regarding ethnic competition and the group threat theory in modern day Sweden, as an answer to the growing support for political parties in western Europe that can by definition be considered right-wing and are preaching anti-immigration sentiments. Sweden is the optimal country for an analysis of this kind relating to the European level, due to its recent demographical shift and due to the rise of the Sweden Democrats in line with other, larger and more central western European countries displaying similar tendencies. LÄS MER

  2. 2. Maktrelationer i barns lek - En kvalitativ studie om barns interaktion och strategier för maktutövning i lek.

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Sanna Mattsson; Hanna Oskarsson; [2024-02-26]
    Nyckelord :Tillträdesstrategier; exkluderingsstrategier; makt; interaktion; kommunikation.;

    Sammanfattning : Enligt läroplanen för förskolan (Skolverket, 2018) ska barn få förutsättningar till att fungera i grupp, där de ska få möjlighet att träna på att samarbeta och ta ansvar för gemensamma regler i leken. I relation till detta vill vi undersöka hur detta sätts på spel i barns lek och hur asymmetriska relationer också är del av vardagen på förskolan. LÄS MER

  3. 3. Vardagsrasism i förskolan : En studie om hur vardagsrasism uttrycks i förskolemiljö

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Felicia Hansson; [2024]
    Nyckelord :Discrimination; Ethnicity; Everyday racism; Intersectionality; Preschool; Race;

    Sammanfattning : The purpose of this study is to examine how everyday racism is expressed in preschool by analyzing how teachers in preschool discuss “race” and ethnic discrimination that occurs in children's lives at preschool. The preschool must follow Lpfö 18 which gives teachers direction on how to work against racism and is obligated by law to base its operations on it (Skolverket, 2018). LÄS MER

  4. 4. Starkare ljud, mer intressant? : En kvalitativ studie hur musikproduktionsstudenter påverkas av starkt ljud i hörlurar

    Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Institutionen för kultur och samhälle

    Författare :Malin Mattsson; [2024]
    Nyckelord :Loudness; Loudness war; industriell techno; ljudtest; ljudstyrka; musikstudenter; enkäter;

    Sammanfattning : Under en längre tid har fenomenet ”loudness war” varit föremål för omfattande diskussioner. Trots detta finns en begränsad mängd information angående musikproduktionsstudenters syn på stark musik, inom olika genrer ur ett kvalitativt perspektiv. LÄS MER

  5. 5. Idrottsundervisning på språkintroduktionsprogrammet : En kvalitativ studie om idrottslärares upplevelser av att undervisa nyanlända elever

    Magister-uppsats, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för rörelse, kultur och samhälle

    Författare :Jonathan Mattsson; Astrid Herminge; [2024]
    Nyckelord :language introduction; physical education; physical education teacher; heterogeneity; newly arrived; context; approach; co-existence; co-operation; språkintroduktion; idrottsundervisning; idrottslärare; heterogenitet; nyanlända; sammanhang; förhållningssätt; sam-varo; sam-verkan;

    Sammanfattning : The present study deals with teachers' experiences and perceptions of physical education for newly arrived students at the language introduction programme. The study's questions deal with what the teachers see as central to the teaching of physical education and health at language introduction, as well as what challenges and opportunities they highlight in relation to the teaching. LÄS MER