Sökning: "Mcdonalds reklam"

Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade orden Mcdonalds reklam.

  1. 1. Gröna burgare – gröna företag? : En multimodal kritisk diskursanalys av Max, McDonald's och Burger Kings hållbarhetskommunikation.

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Jönköping/HLK, Medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Ludwig Ernstsson; Hannes Blomkvist; [2020]
    Nyckelord :multimodal critical discourse analysis; corporate social responsibility; McDonald s; Max; Burger King; greenwashing; sustainability; communication; multimodal kritisk diskursanalys; corporate social responsibility; McDonald s; Burger King; Max; grönmålning; hållbarhet; kommunikation;

    Sammanfattning : Studien analyserar Max Burgers, McDonald’s Sverige och Burger King Sveriges reklamkampanjer för de ekologiskt hållbara produkter som återfinns i företagens produktutbud. Studiens syfte är att undersöka om, och i så fall hur, dessa snabbmatskedjor grönmålar sitt varumärke i hållbarhetskommunikationen för att öka försäljningen. LÄS MER

  2. 2. Soldater i McDonalds tjänst : En kvalitativ innehållsanalys av reklamfilmen "Fler borde göra donken"

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Jönköping/HLK, Medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Ellinor Lundgren; Susanna Magnusson; [2017]
    Nyckelord :Myths; The hero soldier; Military conscription; Advertisement; Semiotics; Rethorics; Myter; Hjältesoldat; Värnplikt; Reklam; Semiotik; Retorik;

    Sammanfattning : Reklamfilmen “Fler borde göra donken” publicerades 2017 som en del i McDonalds reklamkampanj “Gör donken”. Den uppstår i svallvågorna av att allmän värnplikt återinförs i Sverige och flyktingkrisen 2015. LÄS MER

  3. 3. En (o)nyttig uppsats : en retorisk studie om svenska McDonalds apologia

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Retorik

    Författare :Emma Einarsson; [2016]
    Nyckelord :McDonalds; retorik; Super Size Me; reklam; hermeneutik; neo-aristotelisk analys; apologia; Benoit; Performing Arts;

    Sammanfattning : Syftet med denna uppsats är att utifrån perspektivet att dokumentären Super Size Me är potentiellt ethosskadande, undersöka hur McDonalds har förhållit sig till detta genom deras reklamfilmer och en annons, och se ifall dessa kan ses som en apologia. Studien har även som syfte att undersöka vad människor som Morgan Spurlocks granskningar och anklagelser av multinationella företag kan bidra med. LÄS MER

  4. 4. Irriterande TV-reklam : Vad det är i TV-reklam som är irriterande och hur påverkar det konsumenternas köpbeteende?

    Kandidat-uppsats, Avdelningen för ekonomi

    Författare :Benny Berggren; Sofie Erenlöf; [2012]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : ABSTRACT Title: Annoying television advertising - What is it about television (TV) commercials that are perceived as annoying and how does it affect the viewer’s purchasing behavior? Level: Final assignment for Bachelor Degree in Business Administration Authors: Benny Berggren and Sofie Erenlöf Supervisor: Jonas Kågström Date: 2012 – May Aim: Advertising can be found in many shapes and forms such as on: billboards, radio stations, public transport and of course on television. The last form of advertising is possibly one of the most effective and widely used methods of advertising due to the wide percentage of households with a TV in this technological age. LÄS MER

  5. 5. Konstens influenser i dagens reklam : En kvalitativ studie av reklambilder och konstverk

    Kandidat-uppsats, Institutionen för informatik och media

    Författare :Sanna Olsson; [2009]
    Nyckelord :reklam; konst; reklambilder; konstverk; perspektivåtergivning; motiv; tekniker; bekantgörande; främmandegörande; budskapstyper; dialogisk analys; bildredigering; foto; visuell kommunikation; Honda; Chevrolet; Scrabble; McDonalds; Ramorama; Cïtroen Total; Björn Gustafsson.;

    Sammanfattning : Abstract Title: Art influences in today´s advertisingimages – A qualitative study of advertisingimages and work of art Number of pages: 46 Author: Sanna Olsson Tutor: Else Nygren Course: Media and Communication Science C Period: Autumn 2009 University: Division of Media and Communication, Uppsala University Purpose: The purpose with this composition is to analyse how art has influenced todays advertising images, to see wich influences that can be descovered. Method/Material: Since this is an imageanalys the main material has been consisted of advertising images, a total of seven. LÄS MER