Sökning: "Mean Length of Utterance"

Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade orden Mean Length of Utterance.

  1. 1. Kan variabler avseende tal och språk vid 7 års ålder förutsäga läsförmågan vid 10 års ålder hos barn med unilateral läpp- käk- gomspalt?

    Magister-uppsats, Lunds universitet/Logopedi, foniatri och audiologi

    Författare :Linnéa Nilsson; Andela Celikovic; [2023]
    Nyckelord :Unilateral läpp- käk- och gomspalt; läsförmåga; fonologisk medvetenhet; lexikal variation; procent korrekta konsonanter; Medicine and Health Sciences;

    Sammanfattning : Sammanfattning Syfte: Studiens syfte var att öka kunskapen om relationen mellan tal och språk vid 7 års ålder och läsförmågan vid 10 års ålder hos barn med unilateral läpp- käk-och gomspalt (LKG). Metod: Det var 59 barn i 7 års ålder som testades med Bussagan, FONOLEK och SVANTE av logopederna vid de olika LKG-centra. LÄS MER

  2. 2. Sommarlovets påverkan på flerspråkiga barns svenska muntliga narrativer; en analys på mikro- och makronivå

    Magister-uppsats, Lunds universitet/Logopedi, foniatri och audiologi

    Författare :Linnea Johansson; Simon Larsson; [2021]
    Nyckelord :Sommarlov; Flerspråkighet; Narrativ Förmåga; Mikronivå; Makronivå.; Medicine and Health Sciences;

    Sammanfattning : Syfte: Studiens syfte var att bidra med information om sommarlovets påverkan på den svenska muntliga narrativa förmågan hos flerspråkiga skolbarn. Metod: Inspelningar av 74 flerspråkiga skolbarns muntliga narrativer till MAIN:s sekvensbilder utförda precis före sommarlovet och precis efter sommarlovet transkriberades och bedömdes på mikro- och makronivå. LÄS MER

  3. 3. Personligt berättande och återberättande av saga hos 7;0–8;11 åriga svensktalande barn : En jämförelse med engelsktalande barn på Irland

    Magister-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för klinisk och experimentell medicin

    Författare :Hampus Forsell; Marcus Björsand; [2016]
    Nyckelord :Narrative elicitation; personal narrative generation; fictional narrative retell; children; language; micro-structure; macro-structure; SALT.; Narrativ elicitering; personligt berättande; återberättande av saga; barn; språk; mikrostruktur; makrostruktur; SALT.;

    Sammanfattning : A common way to examine children's language production is to analyze their narrative ability, which has been observed in several studies in various languages. The present study aims to analyze Swedish children's stories at microstructural level (grammatical and utterance level) and macrostructural level (discourse level) and examine how these results differ between two narrative elicitation methods. LÄS MER

  4. 4. Hur ser barns yttranden ut? : Yttrandetyper, bisatser och yttrandelängd hos svenska 3- och 4-åringar

    Magister-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för klinisk och experimentell medicin; Linköpings universitet/Hälsouniversitetet

    Författare :Klas Grahn Hedlund; Lovisa Tunedal; [2014]
    Nyckelord :Mean Length of Utterance; MLU; utterances; language development; subordinate clause; three-year-olds; four-year-olds; Yttrandemedellängd; Mean Length of Utterance; MLU; yttranden; yttrandetyper; bisatser; barns språkutveckling; 3-åringar; 4-åringar;

    Sammanfattning : Children’s utterances have been studied in different languages; however, only a few studies refer to Swedish. The aim of the present study is to describe utterance types, subordinate clauses and utterance length for a group of three and four year old Swedish children without known functional impairments. LÄS MER

  5. 5. The Significance of Relevant Utterances in Call Centre Dialogues : A Psycholinguistic Study of Merging of Mental Spaces

    Kandidat-uppsats, Engelska institutionen

    Författare :Linn Lilliesköld; [2013]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : The present psycholinguistic study explores the phenomenon of mental spaces and the processes which contribute to a mental space blend in the call centre communicative context between the call centre operator and the customer. Mental space blends are measured quantitatively by means of Correct Information Unit (CIU) and Mean Length of Utterance (MLU). LÄS MER