Sökning: "Medie och kommunikationsvetenskap organisation"

Visar resultat 1 - 5 av 101 uppsatser innehållade orden Medie och kommunikationsvetenskap organisation.

  1. 1. "Kommunikationen lämnar utrymme för fantasier..." : En kvalitativ intervjustudie om meningsskapande-och meningsgivande kommunikation i en förändring inom sjukhus i Västra Götalandsregionen

    Kandidat-uppsats, Jönköping University/HLK, Medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Sannah Kempe; Sara Tunemar; [2024]
    Nyckelord :sensemaking; sensegiving; transparency; organizational communication; changing process; trust; presence; availability; Västra Götalandsregionen; meningsskapande; meningsgivande; transparens; organisationskommunikation; förändringsprocess; tillit; förtroende; närvaro; tillgänglighet; Västra Götalandsregionen;

    Sammanfattning : Föreliggande studie syftar till att undersöka hur ett urval enhetschefer på sjukhus inom Västra Götalandsregionen upplever ledningens kommunikation och vilka förutsättningarkommunikationsinsatsen ger enhetschefer att kommunicera med sina medarbetare. Studien undersöker kommunikation i en förändringsprocess under 2023 och utgår från organisationskommunikationens begrepp meningsskapande, meningsgivande samt transparent kommunikation. LÄS MER

  2. 2. Certifierat fiske som lösning på komplexa problem : En kvalitativ studie om hur MSC konstruerar sin hållbarhetskommunikation.

    Kandidat-uppsats, Jönköping University/HLK, Medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Fanny Petersson; Lina Eriksson; [2023]
    Nyckelord :Sustainability communication; dimensions of sustainability; non-profit organization; Marine Stewardship Council; Hållbarhetskommunikation; hållbarhetsdimensioner; icke-vinstdrivande organisation; Marine Stewardship Council;

    Sammanfattning : Detta är en kvalitativ studie där syftet var att bidra med kunskap kring hur icke-vinstdrivande organisationer konstruerar hållbarhetskommunikation, detta genom att undersöka hur Marine Stewardship Council [MSC] konstruerar sin hållbarhetskommunikation utifrån hållbarhetsdimensionerna: ekonomisk-, social- och ekologisk hållbarhet. Detta genom en riktad kvalitativ innehållsanalys av MSC:s externa kommunikation från deras hemsida och instagramkonto. LÄS MER

  3. 3. Hållbar vision utan hållbar kommunikation? : En kvalitativ intervjustudie som antar ett medarbetarperspektiv och undersöker hur hållbar den strategiska kommunikationen på Naturbruksförvaltningens intranät är.

    Kandidat-uppsats, Jönköping University/HLK, Medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Jonna Karlsson; Klara Linderoth; [2023]
    Nyckelord :Sustainable communication; strategic communication; intranet; organization; coworker’s perspective.; Hållbar kommunikation; strategisk kommunikation; intranät; organisation; medarbetarperspektiv;

    Sammanfattning : "Hållbar vision utan hållbar kommunikation?" är en studie med syfte att undersöka hur hållbar den strategiska kommunikationen är utifrån medarbetarnas uppfattningar, engagemang och tillfredsställelse. Studien har valt att fokusera på Naturbruksförvaltningens intranät, eftersom organisationen är geografiskt utspridd och fokuserar på hållbar utveckling. LÄS MER

  4. 4. “Det finns en strejkkultur hos SAS” : En kvalitativ innehållsanalys av SAS kriskommunikation under pilotstrejkerna 2019 och 2022

    Kandidat-uppsats, Jönköping University/HLK, Medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Filippa Palmén; Malin Jansson; [2023]
    Nyckelord :Crisis communication; Scandinavian airlines; Situational Crisis Communication Theory; Scandinavia pilots’ unions; Kriskommunikation; Scandinavian airlines; Situational Crisis Communication Theory; Skandinaviska pilotföreningarna;

    Sammanfattning : Denna studie är ämnad att undersöka hur SAS utformat deras kriskommunikation under pilotstrejkerna 2019 och 2022. De både strejkerna bröt ut som en konsekvens av brutna förhandlingar mellan SAS och skandinaviska pilotföreningarna. LÄS MER

  5. 5. Säkerheten framför allt : En kvalitativ intervjustudie om arbetstagares upplevelse av intern- och säkerhetskommunikation

    Kandidat-uppsats, Jönköping University/HLK, Medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Oscar Hedendahl; Oskar Elvin; [2023]
    Nyckelord :Internkommunikation; säkerhetskommunikation; digitala kanaler; hierarkisk organisation.;

    Sammanfattning : Studien ämnar undersöka hur arbetstagare på en industriorganisation i Jönköping upplever den interna kommunikationen samt kommunikation kring säkert beteende. Syftet med studien är att undersöka hur elva arbetstagare som arbetar på olika hierarkiska nivåer i organisationen upplever den generella interna kommunikationen och specifikt kommunikation kring säkert beteende, samt upplevelsen av digitala kanaler. LÄS MER