Sökning: "Micro-Celebrity"

Visar resultat 1 - 5 av 13 uppsatser innehållade ordet Micro-Celebrity.

  1. 1. Vad skapar CS:GO-proffset “TACO” för maskulint avtryck på sociala medier?

    Kandidat-uppsats, Malmö högskola/Institutionen för konst, kultur och kommunikation (K3)

    Författare :Anna Lenninger Sundberg; [2021]
    Nyckelord :esport; sport; computer games; video games; maskulinitet; Connell; CS:GO; Raewyn Connell;

    Sammanfattning : I denna uppsatsen undersöks det hur den 26 åriga esports-proffset Epitácio "TACO" de Melo representeras på den egna- samt esportsföretaget Godsents Instagram. Analysen har gjorts utifrån Raewyn Connells maskulinitetsperspektiv och vad det kan tänkas göra för avstamp på följarna. LÄS MER

  2. 2. Grandma on YouTube: a case study of the older female YouTuber Korea Grandma

    Master-uppsats, Lunds universitet/Medie- och kommunikationsvetenskap; Lunds universitet/Institutionen för kommunikation och medier

    Författare :Min Joo Kim; [2020]
    Nyckelord :micro-celebrity; older adults; older women; ageism; gendered; YouTube; South Korea; Korea Grandma; granfluencer; silver creator; Social Sciences;

    Sammanfattning : Older women have long been invisible and marginalized in society and culture at large because of the ‘gendered’ ageist stereotypes towards them. Especially, ageist stereotypes towards older women have been reinforced by their invisibility and stereotypical portrayals in traditional media. LÄS MER

  3. 3. Tick tack, Tik Tok. Hög tid attlära känna den moderna tidensopinionsbildare : En kvalitativ studie om unga influencers på mobilappen TikTok

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Marknadsföring

    Författare :Mikaela Hermansdotter; Jesper Cederlind; [2019]
    Nyckelord :Influencer marketing; social media; opinion leaders; generation Z; motivation; self-branding; micro-celebrity; advertising children; Influencer marketing; social media; opinionsledare; generation Z; motivation; self-branding; micro-celebrity; reklam barn;

    Sammanfattning : Det faktum att unga människor, genom sociala medier, i allt större utsträckning erhåller makt att påverka har kommersialiserats av företag genom marknadsföringsmetoden influencer marketing. Merparten av forskningen kring influencer marketing fokuserar dock på företag eller följare – men vad vet vi egentligen om hur dessa influencers själva betraktar fenomenet och sin roll? Vad är det egentligen som driver influencers under 18 år? Denna studie ämnar besvara dessa frågor och därigenom tillhandahålla viktig insikt kring hur företag bäst förhåller sig till gruppen unga influencers. LÄS MER

  4. 4. Why Brands Still Cause Trouble : Revisiting Holt's dialectical theory of consumer culture and branding

    Master-uppsats,

    Författare :Luis Grau; Andrei Vanetski; [2018]
    Nyckelord :brands; consumers; consumer culture; instagram; influencers; marketing; micro-celebrity; endorsement; Bourdieu s habitus; lacan s discourse;

    Sammanfattning : The rise of social media in general and Instagram in particular has enabled a new type of celebrities, called micro-celebrities, that nowadays are being increasingly used by companies to endorse their products or establish their brands. While celebrity endorsement as a type of stealth branding together with some other marketing techniques characteristic of postmodernism were predicted to be unveiled and scorned by consumers (Holt, 2002), there are signs that through the practices of micro-celebrities, the language and logic of marketing have become even more ubiquitous in our contemporary social life (Khamis et al. LÄS MER

  5. 5. You are what you eat online : the phenomenon of mediated eating practices and their underlying moral regimes in Swedish “What I eat in a day” vlogs

    Master-uppsats, Lunds universitet/Medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Christine Sandal; [2018]
    Nyckelord :foodies; food vlog; aestheticisation; micro celebrity; everyday expertise; eating practices; practice theory; field theory; cultural intermediaries; cultural change; Sweden; Social Sciences;

    Sammanfattning : In Western societies, with increasingly salient mediation processes, eating, too, has become an entanglement of offline and online practices. Food as carrier of values has never merely satisfied bodily needs, which makes it essential to investigate mediated eating practices and emerging digital foodscapes in order to understand how they change everyday life, but also culture at large. LÄS MER