Sökning: "Mikael Arvidsson"

Visar resultat 1 - 5 av 13 uppsatser innehållade orden Mikael Arvidsson.

  1. 1. Convergence of CO2 emissions in the Americas

    Magister-uppsats, Jönköping University/IHH, Nationalekonomi

    Författare :Mikael Arvidsson Martins; [2021]
    Nyckelord :Carbon Dioxide Emissions; Emission Intensity; Convergence; Club Convergence; The Americas;

    Sammanfattning : Maintaining global warming to 2 degrees Celsius above pre-industrial levels is vital. Whether the convergence hypothesis holds for carbon dioxide emissions is important for policymakers facing this issue. This paper investigates the convergence behavior of carbon dioxide emissions for 39 countries in the Americas from 1960-2016. LÄS MER

  2. 2. Konsten att axla ett chefsuppdrag som ung : En studie om unga chefers karriärsutmaningar

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för organisation och entreprenörskap (OE)

    Författare :Olivia Bengtsson; Emmy Johansson; [2017]
    Nyckelord :Young managers; career challenges; management; expectations; Unga chefer; karriärsutmaningar; chefskap; förväntningar;

    Sammanfattning : Titel: Konsten att axla ett chefsuppdrag som ung - En studie om unga chefers karriärsutmaningarFörfattare: Emmy Johansson och Olivia Bengtsson Institution: Linnéuniversitetet, Fakultetsnämnden för ekonomi, Ekonomihögskolan Program: Human Resource Management Kurs: Företagsekonomi III - organisation, examensarbete (Kandidat) Handledare: Kjell Arvidsson Examinator: Mikael Lundgren Syfte: Syftet med studien är att identifiera vilka utmaningar unga chefer står inför i sina karriärer, samt hur de hade kunnat förberedas bättre på de upplevda karriärsutmaningarna. Genom att identifiera unga chefers utmaningar önskar vi kunna skapa en ökad medvetenhet hos blivande unga chefer, ledarskapsutbildningar, organisationer och företag. LÄS MER

  3. 3. The valuation and recognition of internally generated brands & trademarks

    Magister-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Mikael Nilsson; Aisha Hawwari; [2017]
    Nyckelord :Internally generated brands; Brand valuation; Reliability; Recognition; Accounting; Business and Economics;

    Sammanfattning : Title: The valuation and recognition of internally generated brands & trademarks Seminar date: 31st May 2017 Course: Degree project – Accounting and Finance, BUSN79 Authors: Mikael Nilsson & Aisha Hawwari Supervisor: Kristina Artsberg Examinator: Susanne Arvidsson Key words: Internally generated brands, Brand valuation, Reliability, Recognition, Accounting Purpose: In this thesis we aim to give insights into the question if the market considers the valuation of internally generated brands to be reliable and if the market considers the recognition of trademarks to provide useful information. We suppose that our contributions could be of guidance for future research in the subject area and serve as useful document for standard setters when deciding on future reforms of IFRS 3 and IAS 38. LÄS MER

  4. 4. Hetero, homo eller lite av varje? : En studie som behandlar paradoxen som uppstår när organisationer vill vara både heterogena och homogena.

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för organisation och entreprenörskap (OE)

    Författare :Josefine Fält; Joanna Sarvanidis; Gabriella Ståhl; [2017]
    Nyckelord :Heterogenitet; homogenitet; mångfaldsarbete; kulturstyrning; innovation; effektivitet.;

    Sammanfattning : Titel: Hetero, homo eller lite av varje? –En studie som behandlar paradoxen som uppstår när organisationer vill vara både heterogena och homogena. Författare: Josefine Fält, Joanna Sarvanidis & Gabriella Ståhl Institution: Linnéuniversitetet, Ekonomihögskolan Program: Human Resource Management Kurs: Företagsekonomi III - Organisation, Examensarbete (kandidat) Handledare: Kjell Arvidsson Examinator: Mikael Lundgren Syfte: Med denna uppsats vill vi skapa förståelse för hur organisationer arbetar med mångfald och kulturstyrning för att hantera paradoxen i heterogenitet och homogenitet som uppstår när organisationer strävar efter att vara både innovativa och effektiva. LÄS MER

  5. 5. "Det handlar inte om att skicka iväg raketer, utan det handlar om att sätta hela skogen i brand” - En studie om organisering och klusterbildning inom svensk musikbransch

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för organisation och entreprenörskap (OE)

    Författare :Terese Gustafsson; Fanny Janson; [2016]
    Nyckelord :Cluster; Music business; Cooperation; Organisation; Network; Social Capital; Habitus; Kluster; Musikbransch; Samarbete; Organisering; Nätverk; Socialt Kapital; Habitus;

    Sammanfattning : Författare: Terese Gustafsson och Fanny Janson Handledare: Kjell Arvidsson
 Examinator: Mikael Lundgren   Titel: “Det handlar inte om att skicka iväg raketer, utan det handlar om att sätta hela skogen i brand”. En studie om organisering och klusterbildning inom svensk musikbransch. LÄS MER