Sökning: "Mikrotransaktioner"

Visar resultat 1 - 5 av 15 uppsatser innehållade ordet Mikrotransaktioner.

  1. 1. Från plånbok till spelglädje En kvalitativ studie om mikrotransaktioners påverkan på kundvärdet i spel

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Lukas Bolin; Samuel Johansson; [2023-08-25]
    Nyckelord :microtransaction; customer value; loot box; battle pass; skins;

    Sammanfattning : Bakgrund: Mikrotransaktioner är en form av betalning där man erhåller en virtuell vara eller tjänst till låga kostnader. Den negativa effekten av mikrotransaktioner som ofta porträtteras av media är ett problem och spelutvecklare står därför inför en utmaning att forma spel som tilltalar alla typer av spelare, både de som är för och emot mikrotransaktioner. LÄS MER

  2. 2. Nyckeln till hållbart spelande : Vikten av transparens i mikrotransaktioner för att genomföra informerade beslut

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för informationsteknologi

    Författare :Admir Hafizovic; Viktor Thorsén; [2023]
    Nyckelord :Microtransactions; transparency; informed decision-making; sustainability; Mikrotransaktioner; transparens; informerade beslut; hållbarhet;

    Sammanfattning : Transparens är avgörande för att förbättra hållbarheten förmikrotransaktioner i spel, eftersom det gör det möjligt för spelarna att fattainformerade beslut. Men det är viktigt att ha en balans eftersom för myckettransparens kan ha negativa ekonomiska konsekvenser för företagen, då detkan avskräcka köp. LÄS MER

  3. 3. Consumer perspectives towards monetization and its impact on AAA game designs

    Master-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för speldesign

    Författare :Jubril Ahmadu; [2023]
    Nyckelord :Monetization; microtransactions; consumer; consumer market; game design; video games;

    Sammanfattning : Monetization is now a fundamental aspect of video game creation and currently, all developers are trying to utilize it in the various designs of their games. Contemplating the monetized aspect of video games, this research has seen a gap in the studies pertaining to monetization from the perspective of the consumers, who are also the gamers and the buyers of these monetization designs. LÄS MER

  4. 4. En studie om sambandet mellan olika mikrotransaktioner och varumärkesbild

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för företagande, innovation och hållbarhet

    Författare :Alexander Kreem; Jakob Persson; [2022]
    Nyckelord :Brand image; Microtransactions; Non-functional microtransactions; Functional microtransactions; Loot boxes; Time-limited microtransactions; Varumärkesbild; Mikrotransaktioner; Icke-funktionella mikrotransaktioner; Funktionella mikrotransaktioner; Loot boxes; Tidsbegränsade mikrotransaktioner;

    Sammanfattning : Syftet med den här studien var att förklara om det hur sambandet mellan olika typer av mikrotransaktioner i dataspel och konsumenters varumärkesbild ser ut. Studien utgick från frågeställningen: Hur ser sambandet mellan olika typer av mikrotransaktioner i dataspel och konsumenters varumärkesbild ut? Uppsatsens studie använde en kvantitativ metod som utgick från en deduktiv ansats. LÄS MER

  5. 5. Svenska spelutvecklares affärsmodell och volatilitet : En studie i mikrotransaktioners påverkan på aktievolatilitet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Företagsekonomi

    Författare :Elias Attemark; Filip Engström; [2022]
    Nyckelord :Volatilitet; Spelbranschen; GARCH; Regressionsanalys; Mikrotransaktioner; Affärsmodell;

    Sammanfattning :  Spelbranschen har växt och fortsätter att växa i en extremt hög takt. Den höga tillväxteninom spelbranschen lockar allt fler investerare att investera inom området. Trots detökade intresset för spelbranschen och dess tillväxt saknas finansiell forskning inomområdet. LÄS MER