Sökning: "Miljömedvetna"

Visar resultat 1 - 5 av 149 uppsatser innehållade ordet Miljömedvetna.

  1. 1. Klimatoro och ekosociala interventioner : En kvantitativ studie av studenters attityder och miljövänliga beteenden

    Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för beteende-, social- och rättsvetenskap

    Författare :Javier Flores; Alex Granlöf; [2024]
    Nyckelord :Eco-anxiety; Green social work; Ecosocial interventions; Cognitive dissonance; Pro-environmental behaviors; attitudes; Environmental Locus of Control; Klimatoro; Grönt socialt arbete; Ekosociala interventioner; Kognitiv dissonans; Miljövänliga beteenden; attityder; Environmental Locus of Control;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att med hjälp av en internationellt tillämpad enkät och med utgångspunkt i studenters attityder till klimatförändringar (vid Örebro universitet) undersöka deras klimatoro, inställning till regeringens klimatåtgärder, miljömedvetna handlingar, samt inställning till ekosociala interventioner. Det empiriska material som studien bygger på samlades in genom en webbenkät som undersökte respondenternas tankar och känslor i relation till klimatförändringarna, samt deras inställning till vissa miljömedvetna handlingar och ekosociala interventioner. LÄS MER

  2. 2. Hållbarhetsredovisning som marknadsföringsverktyg – En undersökning av de marknadsföringsrättsliga konsekvenserna av företagens hållbarhetsredovisning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Juridiska institutionen; Lunds universitet/Juridiska fakulteten

    Författare :Saga Sthen; [2023]
    Nyckelord :EU-rätt; associationsrätt; marknadsföringsrätt; miljöpåståenden; hållbarhetsredovisning; Law and Political Science;

    Sammanfattning : Environmental and climate issues are becoming increasingly relevant in society. Both consumers and companies, as well as international organizations are placing greater focus on these issues. LÄS MER

  3. 3. ”Chilla, det var bara en penna”. : En kvalitativ studie om lärares förhållningssätt till förbrukningsmaterial och arbete för elevernas resurssparande i skolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå,

    Författare :Judit Worley; [2023]
    Nyckelord :Consumables in schools; Saving resources; Environmental awareness; Primary school; Values Education; Förbrukningsmaterial; Resurssparande; Miljömedvetenhet; Grundskola; Värdegrundsarbete;

    Sammanfattning : I enlighet med världens globala utmaning för hållbar utveckling, spelar skolan och lärares arbete en viktig roll för att eleverna ska utveckla ett proaktivt beteende gentemot miljön. Syftet med denna studie var att lära känna lärares förhållningssätt till förbrukningsmaterial och det resurssparande arbetet som lärare gör med syftemål att fostra eleverna till miljömedvetna människor. LÄS MER

  4. 4. The grass is always tastier on the fruitful side : exploring the potentials, opportunities and challenges of urban food production: a case study of Uppsala

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, SLU/Dept. of Urban and Rural Development

    Författare :Sanaz Kalantari; Rana Toprak; [2023]
    Nyckelord :Urbanization; grass lawns; urban agriculture; food production; Uppsala; Ultuna Permakultur; municipal sector; planning; establishing; management; ecosystems; human-nature connectedness; extinction of experience; top-down; bottom-up; landscape architecture;

    Sammanfattning : Urbanization has globally led to economic and infrastructural growth but has also resulted in environmental degradation, decreased access to fertile agricultural land, increased food demand, and fragmentation of essential ecosystems. These challenges are prevalent in Swedish cities, including Uppsala, where green spaces are predominantly covered by lawns. LÄS MER

  5. 5. Varför utomhuspedagogik i biologi? : En kunskapsöversikt

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Daniela Jozic; Masuda Orozgani; [2023]
    Nyckelord :Utomhuspedagogik; lågstadiet; Europa;

    Sammanfattning : I den svenska läroplanen LGR22 i biologi (Skolverket 2022) står det att eleverna ska kunna förstå samband i naturen och utveckla sin kunskap om miljön och naturen. För att uppnå detta kan pedagogen gå till väga på olika sätt. Men under många år tillbaka och än idag har skolan arbetat med utomhuspedagogik i biologi. LÄS MER