Sökning: "Moa Hellman"

Hittade 3 uppsatser innehållade orden Moa Hellman.

  1. 1. Medias dom - mördarnas bestraffningar beroende av kön : En kvalitativ tematisk innehållsanalys som studerar hur kvällspress gestaltade de misstänkta mördarna Johanna Jansson och Maja Hellman jämfört med Tishko Ahmed

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för medier och journalistik (MJ)

    Författare :Moa Andersson; Moa Jonsson; [2023]
    Nyckelord :Gender; crime; media; news; murderer;

    Sammanfattning : Although the majority of homicides are committed by men (Nilsson et al., 2016), homicides committed by women tend to receive significantly more media coverage (Kordon & Wetterqvist, 2010). LÄS MER

  2. 2. ”Svår skatterättslig fråga” men inte om det rör skatteflykt? - En undersökning om befrielse från skattetillägg på grund av ”svår skatterättslig fråga” och huruvida skatteflykt bör räknas som en sådan eller ej.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Juridiska institutionen; Lunds universitet/Juridiska fakulteten

    Författare :Moa Hellman; [2019]
    Nyckelord :skatterätt; befrielse; befrielsegrund; skattetillägg; skatteflykt; skatteflyktslagen; skatteförfarandelagen; Law and Political Science;

    Sammanfattning : Enligt 51 kap. 1§ 2 st p. 1b skatteförfarandelag (2011:1244) framgår att befrielse från skattetillägg kan medges om felaktig eller otillräcklig information i en skattskyldigs deklaration kan antas ha berott på en felbedömning av en regel eller de faktiska förhållandena. LÄS MER

  3. 3. Humor och humoristiska överdrifter vid marknadsföring av receptfria läkemedel - en analys av de beslut som fattats på området inom läkemedelsbranschens egenåtgärdssystem

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Juridiska institutionen; Lunds universitet/Juridiska fakulteten

    Författare :Moa Hellman; [2018]
    Nyckelord :Marknadsrätt; marknadsföringsrätt; läkemedel; humor; humoristiska överdrifter; LER; egenåtgärdssystem; självreglering; läkemedelsbranschen; Law and Political Science;

    Sammanfattning : Att använda humor och humoristiska överdrifter vid marknadsföring av läkemedel är ett kontroversiellt ämne. De som sätter sig emot fenomenet menar att det fråntar läkemedel dess seriositet samt att det hos folket kan bidra till en ohälsosam attityd gentemot läkemedel. LÄS MER