Sökning: "Mohamed Said"

Visar resultat 1 - 5 av 14 uppsatser innehållade orden Mohamed Said.

  1. 1. The Jungelian Knowledge in the Garden of Europe: “The Other” and their representation in the European Studies Program at Malmö University

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för globala politiska studier (GPS)

    Författare :Mostafa Mohamed; [2023]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : European Studies as a mainstream field needs evaluation of how its structured, and what ontological, epistemological, and methodological approaches it takes. Through a theoretical framework consolidated mainly by Spivak and Said with a post-colonial lens on the European Studies Program, where it uses positional superiority, Subject-Constitution and Object-Formation concepts, theorizing “The Other” using anthropological writings and psychoanalysis, and use destructive representation to investigate the positionality of “The Other” or its effective absence, this dissertation investigate and analyze four core courses of European Studies Program at Malmö University to address the knowledge about, and the representation of, “The Other” within the program’s curriculum. LÄS MER

  2. 2. Exploring School Health Counsellor's Knowledge And Cultural Competence On Female Genital Cutting In Sweden. A Qualitative Study.        

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för socialt arbete, kriminologi och folkhälsovetenskap

    Författare :Suhad Said Mohamed; [2023]
    Nyckelord :Female Genital Cutting; School health counsellors; Cultural Competence; Factual knowledge; special school program;

    Sammanfattning : This qualitative study explores the factual knowledge base and cultural competence of school health counsellors regarding Female Genital Cutting (FGC) in a school setting in Sweden. Through four semi-structured interviews, the research explored participants’ understanding of FGC and their cultural competence in addressing this sensitive issue. LÄS MER

  3. 3. Ett inkluderande fritidshem : En kvalitativ studie om organisatoriskt och pedagogiskt ansvarigas uppfattningar kring fritidshemmets inkluderingsuppdrag

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Bawer Dinc; Mohamed Madani; [2022]
    Nyckelord :Inlclusion; leisure-time center; participation; belonging; school for everyone; conditions; inkludering; fritidshem; delaktighet; tillhörighet; en skola för alla; förutsättningar;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka vilken förståelse och vilka erfarenheter pedagogiskt och organisatoriskt ansvarig personal har för att skapa en inkluderande miljö för alla elever i fritidshemmet, samt att i ljuset av detta diskutera i vilken mån fritidshemmets uttryckta inkluderingsmål kan sägas uppfyllas. Detta är en kvalitativ studie där vi använt oss av semi-strukturerade intervjuer. LÄS MER

  4. 4. Att vårda patienter i livets slutskede i hemmet : En litteraturstudie om sjuksköterskors erfarenheter

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för hälso- och vårdvetenskap (HV)

    Författare :Warda Mohamed; Khadija Said; [2022]
    Nyckelord :Erfarenheter; Hemmiljö; Palliativ vård; Sjuksköterskor; Vård i livets slutskede;

    Sammanfattning : Bakgrund: Cirka 1% av världens befolkning dör varje år, 70% av dem föredrar attdö hemma, men det är bara hälften som gör det. Vård i livets slutskede innebär enhelhetssyn genom att stödja patienten vid obotlig sjukdom genom största möjligavälbefinnande och livskvalité. LÄS MER

  5. 5. Problemlösning i matematik- möjligheter eller hinder för nyanlända elever Studium av lärares och studiehandledares erfarenheter och uppfattningar på högstadiet

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet

    Författare :Malak Abdalbast; Mohamed Said Khalifa; [2020-01-07]
    Nyckelord :Nyanlända elever; flerspråkiga elever; problemlösning; studiehandledning; kartläggning; ordinarie klass; förberedelseklass; vardagsspråk skolspråk;

    Sammanfattning : Syfte: Uppsatsens syfte är att undersöka hur matematiklärare och studiehandledare uppfattar de svårigheterna som nyanlända elever i högstadiet har i matematiska problemlösningar. Detta leder oss till dessa frågeställningar: • Vad anser matematiklärare och studiehandledare om nyanlända elevers prestationer i matematisk problemlösning? • Hur arbetar matematiklärare för att stöda nyanlända elevers inlärning i matematik? • Hur arbetar studiehandledare på modersmålet för att stötta nyanlända elevers inlärning i matematik? • Finns det eventuellt samarbete mellan studiehandledare och ämneslä-rare? Teori: Vi kopplade vår studie till Lev Samenovich Vygotskijs sociokulturella pers-pektiv. LÄS MER