Sökning: "Monica Lek"

Visar resultat 1 - 5 av 12 uppsatser innehållade orden Monica Lek.

  1. 1. ”NEJ, DU FÅR INTE KOMMA UPP! Aldrig i livet!” : En kvalitativ studie om barns lekstrategier och relationella möten inom den fria leken i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Monica Edström; Isabelle Olsson Kaufeldt; [2020]
    Nyckelord :Förskola; lek; interaktion; kamratkultur; välbefinnande; Corsaro; tillträdesstrategier; uteslutningsstrategier; maktstrukturer;

    Sammanfattning : Syfte med denna studie har varit att få en förståelse om barns interaktioner, i den fria leken, för att utveckla kompetensen kring kamratkulturer och därigenom kunna stötta barnens samspel. Därtill vill vi belysa hur barn använder makt, inom den existerande kamratkulturen, samt hur inkludering och exkludering påverkar barns välmående. LÄS MER

  2. 2. Barnens känslor i lek : En kvalitativ observationsstudie av barnens känslouttryck under fri lek.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå,

    Författare :Monica Andersson; Julia Eriksson; [2017]
    Nyckelord :Grundkänslor; känslouttryck; fri lek; kamratkultur; observation;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka hur barnets grundkänslor kommer till uttryck i leken. För att svara upp till syftet har vi använt oss av två frågeställningar: Hur kommer barnets grundkänsla till uttryck, är det via kroppsspråket, verbalt eller båda? Hur bekräftar barn känslouttryck till andra barn, är det via kroppsspråket, verbalt eller båda? Vi valde att observera barn till barn interaktionen mellan de äldre barnen. LÄS MER

  3. 3. Könsmönster i förskolan. : Hur påverkas förutsättningar för barns jämställdhet av lekmaterial och den fysiska lekmiljön?

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Monica Fredin; Beata Spitza; [2016]
    Nyckelord :jämställdhet; social hållbar utveckling; genus; förskola; lekmaterial;

    Sammanfattning : InledningSom en del av samhället har förskolan och pedagoger ett tydligt ansvar att medvetet arbeta för att främja jämställdhetsarbetet. Studien handlar om pedagogers arbete med det jämställdhetsuppdrag som framkommer i förskolans läroplan. LÄS MER

  4. 4. Hur ser förskolläraren på sin roll i barns lek?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Avd för utbildningsvetenskap och språk

    Författare :Carina Svantesson; Monica Sandin; [2012]
    Nyckelord :Förskollärare; barn; delaktighet; lek;

    Sammanfattning : Bakgrund: Vårt intresse för att undersöka fenomenet förskollärarens deltagande i barns lek har sin grund i att vi kan se att förskollärare gör annat arbete när barnen har sin egen lek. Vi vill få en inblick i hur förskollärare ser på sin roll i barns lek, samt vad olika forskare anser. LÄS MER

  5. 5. Barns samspel sett ur ett genusperspektiv

    Kandidat-uppsats, Institutionen för pedagogik, psykologi och idrottsvetenskap, PPI

    Författare :Monica Erikson; [2011]
    Nyckelord :samspel; barn; kön; genus; pedagoger; lek; självkänsla;

    Sammanfattning : .... LÄS MER