Sökning: "Montessori education"

Visar resultat 1 - 5 av 28 uppsatser innehållade orden Montessori education.

  1. 1. Ideologiska dilemman och läraridentitet i Montessoripedagogers berättelser om Maria Montessoris designade språkmaterial

    Master-uppsats, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Johan Claesson; [2023]
    Nyckelord :Montessori; Language learning material; Early childhood education; Ideological dilemmas;

    Sammanfattning : Aktuell forskning belyser betydelsen av sensoriska upplevelser och rörelse i inlärningsprocessen. Sensoriska upplevelser påverkar hjärnans aktiveringsmönster på ett positivt sätt, vilket leder till en mer effektiv inlärningsupplevelse. LÄS MER

  2. 2. Virtualizing Montessori : Experiences of teachers working in  a fully remote Montessori preschool

    Master-uppsats, Linköpings universitet/Tema Barn

    Författare :Gabrielle Kotkov; [2022]
    Nyckelord :Montessori; virtual school; preschool; online learning; Covid-19;

    Sammanfattning : Virtual preschool seems to contradict the Montessori Method, a hands-on, sensorial-based early childhood curriculum. However, many virtual Montessori schools, borne out of the temporary need for isolation due to the Covid-19 pandemic, seek to continue this new implementation of Montessori education permanently. LÄS MER

  3. 3. Framgångsrik undervisning i matematik åk 1–3 : En jämförande studie av tre undervisningsmodeller

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :annika samuelsson; [2022]
    Nyckelord :Singapore model; Montessori model; Montessori; traditional model; mathematics didactics; teaching model; successful education; mathematics for primary school; En framgångsrik undervisning; matematik åk 1-3; Singaporemodellen; Montessorimodellen; Montessori; traditionell undervisning; matematikdidaktik; undervisningsmodell;

    Sammanfattning : Denna studie utgår från en tes om framgångsrik undervisning som baseras på Hatties m.fl. (2017) och Grevholms (2012) forskning. Uppsatsen är en jämförande studie som utgår från tre undervisningsmodeller i matematik, traditionell undervisningsmodell, montessorimodellen och singaporemodellen. LÄS MER

  4. 4. Inkludering genom individanpassning : En intervjustudie om matematisk särbegåvning i montessoriklassrummet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet

    Författare :Sara Moll; [2020]
    Nyckelord :mathematically gifted; differentiated teaching; Montessori teaching; inclusion; individualised teaching; matematisk särbegåvning; matematiskt särbegåvade elever; differentiering; montessoripedagogik; inkludering; individanpassad undervisning;

    Sammanfattning : The purpose of this qualitative study is to increase the knowledge of how Montessori teachers include mathematically gifted pupils through differentiated teaching. This was accomplished through semi-structured interviews with nine Montessori teachers from all over Sweden. LÄS MER

  5. 5. Musikundervisning i förskolan : En studie om musikundervisning i Montessori- och Reggio Emilia inspirerade förskolor

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier (from 2013)

    Författare :Elina Carlson; [2019]
    Nyckelord :Montessori; Music education; Perception; Phenomenography; Reggio Emilia; Fenomenografi; Montessori; Musikundervisning; Reggio Emilia; Uppfattningar;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att bidra med kunskap om hur förskollärare från Montessoriförskolor och Reggio Emilia inspirerade förskolor uppfattar och arbetar med musikundervisning, samt att bidra med kunskap om musikens utrymme och betydelse inom de olika pedagogiska inriktningarna. Genom att jämföra dessa och upptäcka likheter och skillnader vill jag synliggöra olika pedagogiska infallsvinklar och få en variation i synsätt gällande uppfattningar och metoder i musikundervisningen. LÄS MER