Sökning: "Motivation ur ett genusperspektiv"

Visar resultat 1 - 5 av 26 uppsatser innehållade orden Motivation ur ett genusperspektiv.

  1. 1. “Jag känner mig bra även om det kommer en uppgift jag inte kan” : En empirisk studie om lågstadieelevers motivation till matematik, med fokus på genusrelaterade aspekter.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA)

    Författare :Maja Blidstål; Helena Johansson; Sofie Dahl; [2023]
    Nyckelord :motivation; genus; matematik;

    Sammanfattning : Denna empiriska studie har som syfte att belysa lågstadieelevers motivation till ämnet matematik ur ett genusperspektiv. Studiens empiri baseras på observationer, elevenkät och elevintervjuer i tre olika klasser. Studien skrivs fram ur ett elevperspektiv där elever själva har fått berätta kring deras upplevelser till matematikämnet. LÄS MER

  2. 2. Lika villkor för musicerande : - En studie om genuskonstruktioner och könskoder i musikundervisning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för kultur, språk och medier (KSM)

    Författare :Pontus Östberg; [2023]
    Nyckelord :genus; genuskoder; genusmönster; instrument; musikundervisning; undervisning;

    Sammanfattning : Föreliggande studie berör musikundervisning utifrån ett genusperspektiv. Syftet är att ta del avlärares tankar kring flickors och pojkars musicerande samt hur lärare ser på instrument- ochgenreval i musikundervisningen. Studien har socialkonstruktivism och genusteori som teoretiskautgångspunkter. LÄS MER

  3. 3. Matematik ur ett genusperspektiv : En systematisk litteraturstudie om elevers föreställning, motivation och prestation i matematikundervisningen, utifrån ett genusperspektiv.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA)

    Författare :Maja Blidstål; Helena Johansson; Sofie Dahl; [2022]
    Nyckelord :Genus; matematikundervisning; föreställning; motivation; prestation;

    Sammanfattning : Den här systematiska litteraturstudien inriktar sig på att uppmärksamma matematikämnets påverkan av samhällets syn på könstillhörighet. Syftet med litteraturstudien är att utifrån ett genusperspektiv, belysa elevers föreställning, motivation och prestation i matematikundervisningen. LÄS MER

  4. 4. Vikten av inre och yttre motivationsfaktorer : Studiemotivation i relation till binära genusroller

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Lena Roos; Simone Viebke; [2022]
    Nyckelord :genus; gymnasieskola; studie- och yrkesvägledning; “duktiga-flickor”; “bråkiga-pojkar”;

    Sammanfattning : Två centrala aspekter av studie- och yrkesvägledning berör studiemotivation och det normkritiska uppdraget. Studiemotivation är en av flera faktorer till ökad frånvaro på gymnasiet, enligt Skolverket. LÄS MER

  5. 5. Flickor respektive pojkars motivation till fysisk aktivitet i skolan och på fritiden : Årskurs nio elevers motivation till fysisk aktivitet ur ett genusperspektiv

    Magister-uppsats, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för rörelse, kultur och samhälle

    Författare :Emelie Nordqvist; Måns Åström; [2021]
    Nyckelord :Fysisk aktivitet; motivation; genus; ungdomar; skolidrott; föreningsidrott;

    Sammanfattning : Aim: The aim of the study was to examine grade nine students’ motivation for physical activity in the school subject Physical education and in their leisure time from a motivational and gender perspective.  How motivated are girls respective boys to be physically active within and outside the school environment? Is there any difference in motivation between girls and boys? If there are differences: what factors affects girls’ and boys’ motivation for physical activity within and outside the school environment, and how can these differences be understood?  Method: The method of the study was quantitative where the data collection took place by means of surveys. LÄS MER