Sökning: "Multiliteracy"

Visar resultat 1 - 5 av 9 uppsatser innehållade ordet Multiliteracy.

  1. 1. På Jakt Efter Teaterns Smak Och Dramats Arom : En Studie Om Sinnena Och Synestesi Som Pedagogisk Resurs Inom Drama- Och Teater-Estetiska Lärprocesser

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för ämnesdidaktik

    Författare :Harón Sánchez; [2023]
    Nyckelord :Senses and Synaesthesia; Modalities; Multiliteracies pedagogical theory; Theory of imagination; Aesthetic learning processes; Metaxis; Proust memories; Phenomenology of Perception; Vygotski; Augusto Boal; Merleau-Ponty; Marcel Proust.; Sinnena och synestesi; modaliteter; multilitteracitetspedagogisk teori; föreställningsförmåga fantasi; estetiska lärprocesser; metaxis; proustminne; fenomenologi; kroppsfenomenologi; Vygotski; Augusto Boal; Merleau-Ponty; Marcel Proust.;

    Sammanfattning : Denna kvalitativa studie undersöker sinnena och synestesi som pedagogisk resurs inom det drama-och teaterpedagogiska fältet. Covid-19-restriktionerna under 2020/21 ledde till anpassningar i studien där empiri från fysiska träffar föll bort. LÄS MER

  2. 2. Graphic Novels and Reading:The impact of reading graphic novels in theupper secondary classroom

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för kultur, språk och medier (KSM)

    Författare :Sanna Hedin; Cathrine Flymén; [2023]
    Nyckelord :Graphic Novel; English as a Foreign Language; Reading Motivation; Reading Comprehension; Multiliteracy; Critical Literacy;

    Sammanfattning : According to recent reports (Dahlberg & Jarnlo, 2021), young Swedish people are amongthose who read the least number of printed books in the world. This study aims to investigatewhat current research postulates regarding how reading graphic novels may affect the readingmotivation, cultural awareness, and critical literacy, among upper secondary school students. LÄS MER

  3. 3. Uttryck som didaktiska verktyg : undervisningsdesign kring tolkning av uttryck

    Magister-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Elisabet Jagell; [2019]
    Nyckelord :expression; didactics; reflection; craft; art; crafts; meta-language; Levande Verkstad; art pedagogy; uttryck; didaktik; reflektion; slöjd; bild; hantverk; metaspråk; Levande Verkstad; konstpedagogik;

    Sammanfattning : The research examines pedagogical approaches to work on interpreting expressions in a developed educational organisation. The essay contains two analyses: A re-analysis of a previous study (study 1) where two art educators in a museum art program were interviewed and a new empirical study with two art educators from Levande Verkstad (study 2). LÄS MER

  4. 4. “Ja, vi läser en bok!” En kvalitativ studie om förskolebarns uttryck av literacy i samspel och kamratkulturer

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Carolina Drangel; Maja Laursen; [2018]
    Nyckelord :Barndomssociologi; Förskola; Interaktiva rum; Kamratkultur; Kärngrupper; Literacy; Samspel; Tillträdesstrategier; Tolkande reproduktion;

    Sammanfattning : Studier som undersöker barns literacy sker ofta i kliniska miljöer, och till följd av detta tappas en av grundpelarna i literacy, nämligen samspel. Med detta som bakgrund har vi valt att i denna kvalitativa mikroetnografiska studie undersöka barns uttryck av literacy i samspel och kamratkulturer. LÄS MER

  5. 5. Kompetent digitalisering? Den digitala läroplanen i skola och samhälle

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Gustav Andersson; [2018]
    Nyckelord :digital literacy; gymnasieskola; kritisk diskursanalys; läroplan; multiliteracy; multimodalitet; svenska;

    Sammanfattning : Syftet med denna dokumentstudie är att undersöka skolans väg till digitalisering och dess påverkan på läroplanen. Med kritisk diskursanalys som metod vill jag analysera hur direktiv från EU har påverkat Sveriges, skolans och läroplanens syn på digitalisering och digital kompetens. LÄS MER