Sökning: "Muntlig kommunikation i matematik"
Visar resultat 1 - 5 av 51 uppsatser innehållade orden Muntlig kommunikation i matematik.
1. Lärares främjande arbete för andraspråkselevers förståelse av matematiska textrika uppgifter i undervisning
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle (NMS)Sammanfattning : Mätningar visar att andraspråkselever presenterar sämre i matematik jämfört med förstaspråkselever samt att textuppgifter är den största svårigheten inom matematik hos andraspråkselever. Denna studie syftar till att undersöka hur lärare beskriver och motiverar sitt arbete med matematiska textrika uppgifter för att främja andraspråkselever i matematik. LÄS MER
2. Räknas husdjur? : En interventionsstudie för ökat deltagande i matematiska gruppsamtal
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA)Sammanfattning : Studien undersöker hur stöttande strukturer kan möjliggöra deltagande i matematiska gruppsamtal för elever i SUM, särskilda utbildningsbehov i matematik, med begränsade ämneskunskaper. I kursplanerna för matematik ingår muntlig kommunikation som ett viktigt mål och medel trots detta sker utforskande samtal inte i tillräckligt hög grad på mellanstadiet. LÄS MER
3. Konsten att kommunicera matematik : En studie av lärares muntliga helgruppskommunikation i årskurs 1
Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudierSammanfattning : Lärares muntliga helgruppskommunikation spelar en viktig roll för elevers lärande i matematik. Trots detta präglas matematikundervisningen i Sverige av enskilt arbete och lågkvalitativa matematiska samtal (Skolinspektionen, 2009, 2020). LÄS MER
4. Muntlig matematisk kommunikation : En kvalitativ studie om muntlig feedbacks inverkan på elevers matematiska resonemangsförmåga
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildningSammanfattning : Denna studie syftar till att undersöka hur muntlig feedback används inom matematikundervisning i årskurs 4–6 samt vilken inverkan den muntliga feedbacken har på elevernas matematiska resonemangsförmåga. Det har varit centralt i denna studie att jämföra vilken effekt den muntliga feedbacken har på elevernas resonemangsförmåga till följd av vilken feedbacknivå den riktas mot. LÄS MER
5. Språkets inverkan på matematik : En studie om hur lärare bemöter och arbetar med elever med diagnosen språkstörning under matematiklektioner.
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikationSammanfattning : Ett begrepp som under senare år uppmärksammats inom skolans värld är begreppet språkstörning. Språkstörning i kombination med matematiska dilemman är huvudämnet i denna studie. Vi använde en kvalitativ metod där semistrukturerade intervjuer genomfördes med tolv verksamma lärare inom årskurs 1-6. LÄS MER