Sökning: "Music Academy"

Visar resultat 1 - 5 av 81 uppsatser innehållade orden Music Academy.

  1. 1. Den samtida och framtida brassbandskompositionen

    Master-uppsats, Lunds universitet/Konstnärliga fakulteten i Malmö

    Författare :Daniel Möllås; [2023]
    Nyckelord :musik; komposition; brassband; teststycke; musikalisk tolkning; induktiv ingång; hermeneutisk spiral; music; composition; brass band; test piece; musical interpretation; inductive approach; hermeneutic spiral; Performing Arts;

    Sammanfattning : Den samtida och framtida brassbandskompositionen" är ett examensarbete som syftar till att, utifrån ett tonsättarperspektiv, undersöka musik som är komponerad för brassbandstävlingar och identifiera de komponenter som behövs i både komposition och instrumentation för att skapa såväl en konstnärlig produkt som tävlingsförutsättningar. För att genomföra detta har författaren Daniel Möllås - tillika kompositionsstudent på Diplomprogrammet (Master II) vid Musikhögskolan i Malmö - besökt sju olika brassbandstävlingar i fem europeiska länder för att dels ta del av olika sorters tävlingsmusik, dels sätta in dem i de olika sammanhang som uppstår utifrån hur tävlingarna arrangeras på dessa platser. LÄS MER

  2. 2. Kollektiv komposition i musikpedagogik och handling: Metoder, möten och möjligheter

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Musikhögskolan i Malmö

    Författare :Hannes Wikström; [2023]
    Nyckelord :Utbildningsvetenskap; musikpedagogik; demokratiskt lärande; grupprocesser; kompositionspedagogik; kreativitet musikalisk diversitet; Educational Science; Music Education; peer learning; music pedagogy; composition pedagogy; creativity; democratic learning; group processes; musical diversity; Social Sciences; Performing Arts;

    Sammanfattning : Detta självständiga arbete i musikpedagogik undersöker elevers kollektiva kompositionsprocesser inom ramen för skolans musikundervisning. Undersökningen har skett med utgångspunkt i ett genomfört kompositionsprojekt med grupper av gymnasieelever vid ett musikestetiskt program i Sverige, vilket ägde rum i samband med den verksamhetsförlagda delen av 2022 års höst-termin vid Musikhögskolan i Malmö. LÄS MER

  3. 3. Att hitta min inre Nimrud - mitt liv som ADHD-musiker

    Master-uppsats, Lunds universitet/Musikhögskolan i Malmö

    Författare :Ghazwan Numan; [2023]
    Nyckelord :Nyckelord: ADHD; violast; musiker; Irak; Baghdad; Malmö; lecture recital; Performing Arts;

    Sammanfattning : Det här är ett masterarbete kring relationen mellan ADHD och musik, inte inom medicin. Med arbetet vill jag lyfta upp fördelar, hyperförmågor och den stora kreativa potential som ADHD ger mig som musiker. Jag fick ADHD-diagnosen först efter flera års studier på Musikhögskolan, och hade innan dess levt 30 år med bara nackdelar med ADHD. LÄS MER

  4. 4. Strävan efter ett bra läromedel: En studie om pianopedagogers perspektiv på undervisningsmaterial

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Musikhögskolan i Malmö

    Författare :Amanda Jorendal; Axel Andersson; [2022]
    Nyckelord :Musikpedagogik; Pianoundervisning; Läromedel; Undervisningsmaterial; Skapande; Idiomatik; Perception; Utbildningsvetenskap; Music pedagogy; Piano education; Piano teaching materials; Creation; Idiomatics; Educational Science; Music Education; Performing Arts; Social Sciences;

    Sammanfattning : Since we started the Academy of Music, we've been more interested in piano material and reflected on what is in fact a good piano material. The study aims to investigate piano educators' thoughts on what characterizes a good music teaching material in piano, what parameters are important in their own creation of teaching materials and what piano educators want to achieve with their teaching. LÄS MER

  5. 5. Sociala medier – nya lärplattformar? Beträdande av nya rum för vidareutveckling och inspiration utanför institutionen

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Musikhögskolan i Malmö

    Författare :Alma Aronsson; [2021]
    Nyckelord :Musik; Motivation; Instagram; Övning; Nervositet; Videodokumentation; Music; Practice; Performance anxiety; Video documentation; Performing Arts;

    Sammanfattning : The idea for this bachelor thesis, an action research project, developed as a part of my endeavor for higher independence from the institution and academy, preparing for my withdrawal from these. A personal participation in the practice phenomenon #100daysofpractice, on the social media platform Instagram, constitutes the main method of this project. LÄS MER